Wokół modernizmu przełomu XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C353LP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wokół modernizmu przełomu XIX i XX wieku |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Student powinien orientować się w zakresie historii literatury polskiej do roku 1864 oraz posiadać wiedzę z zakresu poetyki. Osiągnięcie efektów uczenia wspomoże uczestnictwo w zajęciach z historii literatury polskiej po 1864 roku lub zajęciach z literatury i kultury po 1864 roku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury przełomu XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki polskiego i europejskiego modernizmu. |
Pełny opis: |
Seminarium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i początku XX wieku oraz doskonaleniu sprawności interpretacyjnej. Dyskusje nad tekstami literackimi, a także tekstami z dziedziny historii literatury, filozofii, sztuki oraz idei, mają za zadanie przybliżyć uczestnikom zajęć problematykę modernizmu - zjawiska, które w dużej mierze ukształtowało obraz literatury i kultury przełomu XIX i XX wieku. W trakcie seminarium studenci zaznajamiają się z rozmaitymi ujęciami problematyki modernizmu, a także takich zjawisk kulturowych, jak np. dandyzm, flaneryzm, dekadentyzm, nihilizm, estetyzm, melancholia, które sytuują się w obrębie myśli modernistycznej. Seminarium przygotowuje również do napisania pracy licencjackiej i egzaminu licencjackiego. Uczestnictwo w seminarium – 60 godzin, |
Literatura: |
Wybrana literatura: - K. Wyka, „Modernizm polski”, Kraków 1959. - „Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze”, red. R. Nycz, Kraków 1998. - R. Nycz, „Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie”, Wrocław 1997. - W. Bolecki, „Modernizm w literaturze polskiej XX wieku”, „Teksty drugie” nr. 4, 2002. - A. Z. Makowiecki, „Wokół modernizmu: szkice”, Warszawa 1985. - A. Mencwel, „Trzy modernizmy”, w: idem, „Wyobraźnia antropologiczna”, Warszawa 2006. „Modernizm: spotkania”, pod red. E. Paczoskiej i L. Magnone, Warszawa 2008. - M. Berman, „<Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu>. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności”, Kraków 2006. M. Eksteins, „Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku”, Warszawa 1996. - A. Bielik-Robson, „Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości”, Kraków 2000. - „Modernistyczne źródła nowoczesności”, red. M. Dąbrowski, A.Z. Makowiecki, Warszawa 2003. - A. Skrendo, „Poezja modernizmu”, Kraków 2005. - Ch. Baudelaire, „Malarz życia nowoczesnego”, w: idem, „Rozmaitości estetyczne”, Gdańsk 2000. - R. Zimand, „<Dekadentyzm> warszawski”, Warszawa 1964. - M. Dąbrowski, „Dekadentyzm współczesny. Główne idee, motywy i postawy modernistyczne w polskiej i niemieckojęzycznej literaturze XX wieku”, Izabelin 1996. - T. Walas, „Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905)”, Kraków 1986. - R. Okulicz-Kozaryn, „Mała historia dandyzmu”, Poznań 1995. M. Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy, dekadenci, herosi”, Kraków 1985. - A. Baranowska, „Kraj modernistycznego cierpienia”, Warszawa 1981. - J. Jedlicki, "Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności", Warszawa 2000. - G. Steiner, „W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury”, Gdańsk 1993. - C. Wilson, “Outsider”, Kraków 1959. Podana powyżej lista będzie rozszerzona o wybrane wspólnie ze studentami dzieła z literatury polskiej i europejskiej (np. Flauberta, Huysmansa, Dostojewskiego, Manna, Baudelaire’a, Hessego, Hamsuna, Nietzschego, Barnesa, Przybyszewskiego, Wyspiańskiego, Żuławskiego, Nałkowskiej, Leśmiana, Micińskiego, Lemańskiego, Licińskiego itd.), a także – jeśli zajdzie potrzeba – o inne teksty historyków literatury, idei i filozofii. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium student: 1) wiedza: - zna i rozumie problematykę modernizmu polskiego i europejskiego, a także takich zjawisk kulturowych, jak np. dandyzm, flaneryzm, dekadentyzm, nihilizm, estetyzm, melancholia, utopia i antyutopia, które sytuują się w obrębie myśli modernistycznej; - zna i rozumie miejsce modernizmu w całości dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej; - zna i rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą i kulturą przełomu XIX i XX wieku; - zna i rozumie etyczny wymiar badań naukowych oraz znaczenie refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. 2) umiejętności: - potrafi porównywać i krytycznie oceniać różne koncepcje teoretyczne i metodologiczne dotyczące zwłaszcza problematyki modernizmu i jej pokrewnych; - potrafi rozróżniać oraz analizować zjawiska kulturowe i literackie charakterystyczne dla przełomu XIX i XX wieku w stopniu umożliwiającym mu podjęcie tej i problematyki na studiach II stopnia; - potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji; - potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium; - po skończonym cyklu seminaryjnym potrafi ocenić poziom swej wiedzy. 2) kompetencje społeczne: - jest gotów do samodzielnego gromadzenia i wykorzystywania we własnych projektach badawczych informacji naukową z zakresu historii literatury i kultury II połowy XIX i początku XX wieku; - jest gotów do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej 2 poł. XIX wieku; - jest gotów do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria i metody oceniania: - ocena ciągła (ocena bieżącego przygotowania do zajęć, ocena ciągła umiejętności studenta, ocena merytorycznego wkładu w dyskusję, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań problemowych, ocena pracy w grupie, ocena czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych, ocena umiejętności argumentacji), - ocena umiejętności przygotowania pracy dyplomowej. Praca licencjacka sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności: • orientacji w dziedzinie, której dotyczy praca; • poprawnego posługiwania się terminologią właściwą dla wybranego obszaru badań; • formułowania rozwiniętej, spójnej, logicznej, poprawnej językowo wypowiedzi pisemnej; • zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem; • samodzielnego selekcjonowania i analizowania zebranego materiału; • sporządzania przypisów i bibliografii. Egzamin licencjacki – trzy pytania zadane przez komisję, w tym co najmniej jedno związane z problematyką pracy, a pozostałe związane z problematyką seminarium licencjackiego określoną w sylabusie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.