Literatura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-11B2PO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura popularna |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Polonistyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej od cyklu 2020 - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia uzupełniają wiedzę z zakresu literatury polskiej XIX, a przede wszystkim XX i XXI w., ukazują najważniejsze współczesne zjawiska związane z literaturą popularną oraz zmiany zachodzące w jej estetyce, formach, recepcji, obiegu i dystrybucji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Uczestnicy i uczestniczki ćwiczeń zapoznają się z zagadnieniami związanymi z literaturą popularną: jej źródłami, przemianami topiki i form gatunkowych, istotnymi zjawiskami współczesnymi. Kolejne spotkania poświęcone są gatunkom i konwencjom literackim – w odniesieniu do klasyki literatury popularnej i tekstów najnowszych, polskich i obcych, przeznaczonych dla odbiorcy dorosłego i dziecięcego. Podejmowane zagadnienia będą rozpatrywane m.in. w aspektach: historycznoliterackim, genologicznym, socjologiczno-rynkowym. Ćwiczenia umożliwiają także dyskusję nad innymi niż stricte literackie tekstami kultury popularnej, traktowanymi jako znaczący kontekst, takimi jak seriale, filmy, komiksy itd. |
Pełny opis: |
Uczestnicy i uczestniczki ćwiczeń zapoznają się z zagadnieniami związanymi z literaturą popularną: jej źródłami, przemianami topiki i form gatunkowych, recepcją, istotnymi zjawiskami współczesnymi – m.in. modami czytelniczymi, rosnącym zapotrzebowaniem na adaptacje filmowe i serialowe, mechanizmami rynkowymi itd. Na pierwszym spotkaniu zaprezentowane i przedyskutowane zostaną zagadnienia definicyjne (m.in. kultura popularna vs kultura masowa, ale też kontrowersyjny i problematyczny podział: kultura popularna vs kultura wysokoartystyczna), problematyka wartościowania tekstów kultury i związane z tym kategorie – takie jak stereotyp, klisza czy schemat – oraz stan badań nad literaturą i kulturą popularną. Studenci i studentki zapoznają się także z początkami kultury popularnej w wymiarze nie tylko artystycznym, lecz także, szerzej, społecznym. Kolejne spotkania koncentrują się wokół narodzin, rozwoju i współczesnej sytuacji form gatunkowych literatury popularnej. Na przykładach wybranych dzieł literackich (a kontekstowo także pozaliterackich) ukazują estetykę i wizję świata prezentowane przez literaturę popularną oraz charakterystyczne dla niej konwencje. Uwzględnione zostaną teksty zarówno przeznaczone dla odbiorcy dorosłego, jak i te dla czytelnika dziecięcego, autorstwa twórców rodzimych i zagranicznych. |
Literatura: |
W analogicznych polach w poszczególnych grupach. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie: źródła literatury popularnej i mechanizmy jej ewolucji różnorodne współczesne zjawiska i tendencje literackie oraz obszary problemowe związane z literaturą popularną swoistość odmian gatunkowych literatury popularnej wypracowane na gruncie polskiego i zachodnioeuropejskiego literaturoznawstwa podstawy metodologii badań literatury popularnej w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscyplin w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej XX wieku i literatury najnowszej w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki tekstów literatury polskiej XX wieku i literatury najnowszej UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: scharakteryzować poszczególne odmiany powieści z obszaru literatury popularnej rozpoznać, nazwać i poddać analizie wybrane tendencje i zjawiska literackie charakterystyczne dla literatury popularnej odpowiednio dobierać instrumenty analizy literatury popularnej i za ich pomocą interpretować dzieła i zjawiska samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z przeczytanych, zinterpretowanych i przeanalizowanych tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych poznaną terminologię, ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla literaturoznawstwa w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców w stopniu zaawansowanym przeprowadzić krytyczną analizę procesu historycznoliterackiego i właściwie usytuować w nim różne zjawiska społeczno-kulturowe i cywilizacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk współczesnych formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych pisać samodzielne prace badawcze z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego z właściwym doborem literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem wyników najnowszych badań KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do: bycia świadomym użytkownikiem kultury popularnej postrzegania i interpretowania utworów i zjawisk przynależnych kulturze popularnej w odpowiednim kontekście literackim i kulturowym profesjonalnego organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Ocena ciągła – bieżące przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji; 2) obowiązkowe przygotowanie krótkiego wystąpienia w formie referatu lub prezentacji; 3) kontrola obecności; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze; powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności i przygotowanie referatu/prezentacji gwarantują ocenę dostateczną. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji na co najmniej jednych zajęciach gwarantują ocenę dostateczną plus. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas co najmniej trojga zajęć gwarantują ocenę dobrą. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas połowy zajęć gwarantują ocenę dobrą z plusem. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas (niemal) wszystkich zajęć gwarantują ocenę bardzo dobrą (a w wypadkach szczególnego zaangażowania – celującą). Na koniec semestru osoby chcące poprawić wyjściową ocenę będą mogły przystąpić do nieobowiązkowego testu; 90% poprawnych odpowiedzi – podwyższenie oceny wyjściowej o stopień, 75% poprawnych odpowiedzi – o pół stopnia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 138 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kostecka, Grzegorz Leszczyński, Maciej Skowera | |
Prowadzący grup: | Weronika Kostecka, Grzegorz Leszczyński, Maciej Skowera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 138 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kostecka, Grzegorz Leszczyński, Maciej Skowera | |
Prowadzący grup: | Weronika Kostecka, Grzegorz Leszczyński, Maciej Skowera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.