Od rękopisu do edycji źródła: przygotowanie edycji listów Władysława Abrahama do Władysława Zahorskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-MK2-REEDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Od rękopisu do edycji źródła: przygotowanie edycji listów Władysława Abrahama do Władysława Zahorskiego |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć – cel (wprowadzenie do samodzielnego wydawania źródeł narracyjnych, przygotowanie do druku kilku listów), metody pracy. Literatura przedmiotu, instrukcje wydawnicze. Definicja edycji źródła historycznego, rodzaje edycji. 2. Prezentacja postaci nadawcy (Władysław Abraham) i adresata listów (Władysław Zahorski). Przykłady edycji listów uczonego. Omówienie problematyki zasad wyboru źródeł do wydania w postaci edycji. 3. Zakres kwerendy w pracy nad edycją listów. Przekazy źródła – wybór podstawy wydania. 4. Omówienie wyników kwerendy (poszukiwanie listów Abrahama i Zahorskiego do siebie), kopiowanie listów ze skanów. 5. Kolacjonowanie kopii listów z rękopisem. 6. Zapoznanie się z realizacjami i problemami związanymi z modernizacją tekstów z pierwszej poł. XX wieku. Modernizacja listów. 7. Przypis rzeczowy a komentarz. Wytypowanie miejsc do objaśnienia rzeczowego. Analiza przypisów w wybranych edycjach. 8. Opracowanie nagłówków i legendy. 10. Omówienie treści przypisów opracowanych indywidualnie i ich redakcja. 11. Praca nad przygotowaniem wstępu – części wstępu, plan kwerendy do opracowania wstępu do listów. 12. Sporządzenie konspektu wstępu na podstawie przygotowanego materiału. Redakcja noty edytorskiej. 13. Redakcja wstępu. 14. Rodzaje indeksów, zasady sporządzania indeksów, ślepy indeks. 15. Podsumowanie wyników pracy. |
Literatura: |
J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014; R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006; I. Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych z XIX i początku XX wieku, Warszawa 1962; S. Skwarczyńska, Teoria listu, Lwów 1937; D. Świerczyńska, Kłopoty z atrybucją, czyli uwagi o ustalaniu autorstwa, w: Pogranicza literatury. Księga ofiarowana Profesorowi Januszowi Maciejewskiemu, Warszawa 2001; T. Winek, Dziewiętnastowieczne pytania i deklaracje dotyczące wydawania listów, „Sztuka edycji. Studia tekstologiczne i edytorskie” (2019, z. 2); Listy Wandalina Szukiewicza do Lucjana Uziębły i Władysława Zahorskiego, oprac. H. Ilgiewicz, w: Nieznane listy z Ziem Zabranych, Kielce 2016; Stefan Kieniewicz - Henryk Wereszycki : korespondencja z lat 1947-1990, oprac. E. Orman, Kraków 2013; Aleksander Gieysztor: człowiek i dzieło, oprac. M. Koczerska, P. Węcowski, Warszawa 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia wymagają sporej samodzielności i terminowości w wywiązywaniu się z zadań. Ocenie podlegać będzie przygotowanie się do zajęć – przeczytanie literatury, instrukcji oraz poziom wykonania kolejnych zadań, a także – w związku z pracą grupową – terminowość wykonywania kolejnych prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Okniński, Jolanta Sikorska-Kulesza | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sikorska-Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.