Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasoby internetowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-Z1ZAIN
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zasoby internetowe
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Strona przedmiotu: https://moodle.mimuw.edu.pl/course/view.php?id=2031
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot obejmuje wiedzę o narzędziach i metodach bezpiecznego gromadzenia oraz wyszukiwania i dystrybucji cyfrowych zasobów informacyjnych w Internecie.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie praktycznych umiejętności wykorzystania metod i narzędzi gromadzenia, wyszukiwania i dystrybucji cyfrowych zasobów informacyjnych w Internecie, uwzględniając zasady cyberbezpieczeństwa.

Pełny opis:

Podejmowane zagadnienia:

  • zasady działania przeglądarek internetowych i wyszukiwarek oraz baz danych,
  • mechanizmy i narzędzia skutecznego wyszukiwania zasobów w sieci,
  • wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w wyszukiwaniu zasobów,
  • wykorzystanie zasobów open data,
  • wybrane aspekty aktywności (handel, płatności, bankowość, urzędy, zdrowie) w Internecie,
  • uwarunkowania techniczne funkcjonowania sieci (dostęp do Internetu), usługi sieciowe,
  • bezpieczeństwo teleinformatyczne,
  • zagrożenia w korzystaniu z zasobów Internetu,
  • pozytywne i negatywne skutki wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza,
  • zapewnienie dostępności cyfrowej zasobów internetowych.
Literatura:

  • Kurs na platformie Navoica Narzędzia cyfrowej gospodarki: https://navoica.pl/courses/course-v1:AkademiaWSB+NCG1.2+2022.3/about.
  • Inne kursy sukcesywnie oferowane na platformie Navoica (platformę tworzą polskie uczelnie, które udostępniają bezpłatne kursy e-learningowe obejmujące m.in. szereg zagadnień technologii informacyjnych).
  • Skrypt UW: http://pi.mimuw.edu.pl (rozdział 4 Przeglądarki internetowe).
  • Raport Generatywna AI na UW: https://delab-uw.github.io/genai_site/.
  • Konkretne strony, portale, wyszukiwarki internetowe, umożliwiające uzyskanie zasobów (szczegółowo opisane w materiałach dydaktycznych przedmiotu).
Efekty uczenia się:

Wiedza:

  • studentka/student zna podstawy techniczne funkcjonowania sieci i Internetu,
  • zna aktualny potencjał informacyjny i usługowy dostępny w Internecie,
  • ma wiedzę na temat gromadzenia i mechanizmów wyszukiwania informacji w zasobach Internetu,
  • zna podstawy bezpiecznego korzystania z sieci,
  • zna podstawowe zasady wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza i wyszukiwania zasobów internetowych.

Umiejętności:

  • studentka/student umie skorzystać w pracy dziennikarskiej z potencjału informacyjnego i usługowego dostępnego w Internecie,
  • potrafi skutecznie i sprawnie wyszukiwać i gromadzić informacje,
  • potrafi zapewnić dostępność cyfrową zasobom.

Inne kompetencje:

  • studentka/student ma świadomość dynamiki zmian w zakresie konwergencji mediów klasycznych i nowych mediów,
  • identyfikuje i wykorzystuje nowe narzędzia istotne dla pracy dziennikarza z zachowaniem zasad etyki i rzetelności dziennikarskiej.
Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

  • wykład (w formie kilku prezentacji na platformie Moodle),
  • ćwiczenia praktyczne do samodzielnego wykonania z użyciem wyszukiwarek,
  • ćwiczenia praktyczne do autodiagnozy bezpieczeństwa korzystania z zasobów.

Kryteria oceny:

  • test wielokrotnego wyboru oraz z pytaniami otwartymi, zamieszczony na platformie Moodle,
  • test rozwiązywany jest w konkretnym czasie, jednolitym dla wszystkich studentów,
  • test obejmuje pytania z wykładu, wymaga także wykonania ćwiczeń praktycznych i zamieszczenia ich wyniku.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Gęgotek
Prowadzący grup: Sebastian Gęgotek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Gęgotek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)