Diagnoza trudności szkolnych i terapia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-15 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza trudności szkolnych i terapia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | TYLKO DLA SPECJALIZACJI Kurs obowiązkowy, I rok specjalizacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi, dotyczącymi trudności w nauce oraz z wypracowanymi metodami diagnostyki i terapii. |
Efekty uczenia się: |
- umiejętność wyszukania i prawidłowego zaprezentowania wybranych zagadnień dotyczących trudności szkolnych z uwzględnieniem zmiany w stanie wiedzy na ich temat. - sprawne posługiwanie się dostępnymi w PTP testami służącymi do diagnozy inteligencji, percepcji wzrokowej , słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej, uczniów klas 0-3 (znajomość psychometrycznych własności danego testu, przeprowadzenia diagnozy tym testem, opracowania wyników oraz poprawnego sformułowania opinii wydawanej na jego podstawie) . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Miękisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. 1. 1. Przyczyny, mechanizmy i symptomy niepowodzeń szkolnych - przegląd podejść teoretycznych do zagadnienia) 1. 2. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2. Diagnoza psychologiczna w szkole. 2. 1. Modele diagnozy psychologicznej 2. 2. Metody diagnozy (diagnoza dojrzałości szkolnej, zdolności umysłowych, kompetencji społecznych i dojrzałości emocjonalnej ucznia) . 3. Niespecyficzne trudności w nauce. 3. 1. Przegląd podstawowych zagadnień (zdefiniowanie): obniżenie ogólnej inteligencji i niesprawność intelektualna, zaburzenia emocjonalne, fobia szkolna, nadpobudliwość psychoruchowa i zahamowanie psychoruchowe 3. 2. Mechanizmy powstawania i utrwalania się niespecyficznych trudności w nauce. 3. 3. Modele diagnozy 3. 4. Metody pracy (w tym terapii) pedagogicznej i psychologicznej 4. Specyficzne trudności w nauce. 4. 1. Podstawowe pojęcia, definicje, charakterystyka funkcjonowania ucznia: dysharmonie rozwoju (parcjalne, fragmentaryczne deficyty rozwojowe), dysleksja, dysgrafia, dysortografia, trudności i niepowodzenia w nauce matematyki. 4. 2. Etiologia i mechanizm powstawania i utrwalania się specyficznych trudności w nauce 5. Problematyka diagnozy 5.1 Przegląd dostępnych narzędzi diagnostycznych inteligencji, percepcji wzrokowej, słuchowej, lateralizacji, sprawności ruchowej |
|
Literatura: |
Zostanie podana na pierwszych zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.