Elementy prawa dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MNPiS-EP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy prawa dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W trakcie konwersatorium jest analizowane wykorzystywanie przepisów z różnych obszarów prawa: pracy, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, pomocy społecznej , oświatowego, praw dziecka, w pracy nauczyciela. Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do korzystania z przepisów prawa w codziennych sytuacjach pedagogicznych w szkole i w przedszkolu, wspieraniu ucznia, współpracy z rodzicami i w zespołach nauczycielskich oraz rozwiązywania konfliktów zgodnie z zasadami prawa. |
Pełny opis: |
W trakcie konwersatorium omawiane będą i analizowane podstawowe zagadnienia dotyczące sytuacji prawnej ucznia wynikającej z różnych obszarów prawa: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, dotyczącego pomocy społecznej, oświatowego, praw dziecka oraz prawa pracy, niezbędne w pracy nauczyciela. Omawiana będzie także sytuacja prawna nauczycieli i rodziców uczniów. Analizie zostaną poddane podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, takie jak: cele, zadania i organizacja systemu oświaty, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, ocenianie w świetle prawa, zasady i sposób organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, kompetencje dyrektora, rady pedagogicznej i organów społecznych w przedszkolu i szkole. Część zajęć będzie odbywać się w oparciu o studia przypadku, podczas tych zajęć studenci będą dokonywali analizy prawno-pedagogicznej konkretnych sytuacji szkolnych i szukali optymalnych rozwiązań problemów. Poruszane zagadnienia i sposób organizacji zajęć mają przede wszystkim na celu przygotowanie studentów do sprawnego posługiwania się przepisami prawa w praktyce szkolnej. Dyskutowane i analizowane zagadnienia prawne, omawianie poprawnych rozwiązań prawnych oraz samodzielne rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem przepisów prawnych mają pomóc studentom w późniejszej pracy nauczyciela, w różnych placówkach oświatowych. |
Literatura: |
Ustawa Prawo Oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2023r. poz. 900 z późn. zmn.) Ustawa o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2022r. poz.2230) Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz.U. z 2023r. poz. 984 z późn. zmn.) Konwencja o prawach dziecka i protokoły fakultatywne Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r. poz.1359 ). Tytuł II. Pokrewieństwo i powinowactwo. Dział I. Przepisy ogólne, Dział I a. Rodzice i dzieci. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz.U. z 2023r. poz.1426) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. W sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2019r. poz. 373). Komorowski, T. Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r. Akty prawne i dokumenty wewnętrzne szkoły i przedszkola Inne dokumenty prawne polecane w trakcie zajęć przez prowadzącą |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: • sytuację prawną dziecka w szkole w świetle przepisów różnych gałęzi prawa, przede wszystkim: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, pracy, oświatowego; • cele, zadania i zasady organizacji systemu oświaty, wie jakie są podstawowe zadania szkoły w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami; • możliwości jakie wynikają z przepisów różnych gałęzi prawa dla skutecznego prowadzenia w szkole i przedszkolu działań edukacyjnych i wspierających dziecko w trudnych sytuacjach rodzinnych, zdrowotnych, społecznych; • sytuację prawną nauczycieli i rodziców uczniów, wie jakie prawa przysługują uczniom i jak powinny być chronione. W zakresie umiejętności student potrafi: • wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa oświatowego do rozwiązywania problemów szkolnych; • wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, pomocy społecznej, pracy i prawa oświatowego do wspierania dziecka w trudnych sytuacjach rodzinnych, zdrowotnych, społecznych; • wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego i prawa oświatowego do pracy z rodzicami i wspierania rodziców uczniów w trudnych sytuacjach; • wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa do rozwoju zawodowego i dalszego kształcenia i samokształcenia. W zakresie kompetencji społecznych student: • rozumienie znaczenie prawa w organizacji procesu edukacji, pomocy i wspierania dziecka i rodziny oraz potrzebę stosowania prawa w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; • rozumienie konieczność uzupełniania i pogłębiania wiedzy z zakresu prawa oświatowego i obszaru wspierania dziecka i rodziny dla rozwoju kompetencji zawodowych i podejmuje aktywność samokształceniową w tym zakresie; • rozumie znaczenie prawa wewnątrzszkolnego dla dobrej organizacji pracy szkoły w zakresie jej zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; • jest gotowy do stałego pogłębiania znajomości prawa dotyczącego edukacji szkolnej/przedszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć student jest oceniany za znajomość literatury przedmiotu, aktywność indywidualną i pracę w grupie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.