MK - Wyzwania współczesnej rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MK-SW-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | MK - Wyzwania współczesnej rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej wyzwań, przed jakimi stoją współczesne rodziny oraz uwrażliwienie ich na problemy, z którymi rodziny się spotykają. |
Pełny opis: |
Tematyka: - czym jest "współczesna rodzina"?; - przemiany życia rodzinnego, drugie przejście demograficzne, rodzina w globalizującym się świecie; - dominujące i alternatywne modele życia rodzinnego w Polsce i za granicą; - wyzwania współczesnej rodziny (np. przemoc domowa, migracje zarobkowe, przemiany społeczno-kulturowe, w tym ról społecznych matki i ojca, zróżnicowanie kulturowe); - zasoby rodziny; - różnorodne formy wsparcia rodziny (systemowe, pozarządowe, nieformalne etc.). |
Literatura: |
- Beck U., Beck-Gernsheim E. (2017), Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa; - Beck U., Beck-Gernsheim E. (2013), Całkiem zwyczajny chaos miłości, Wrocław; - Hryciuk, R., Korolczuk, E. (red.) (2012), Pożegnanie z Matką Polką? Współczesne dyskursy i reprezentacje macierzyństwa; - Jarosz E. (2008), Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice. - T. Kozłowski, Konsumpcyjny konstrukt szczęśliwego dzieciństwa na przykładzie serialu „Rodzinka.pl”. Zastosowanie krytycznej analizy dyskursu. "Forum Oświatowe" 2017 nr 1 (dostępne tu: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/533) - Kulesza M. (2009), Zasoby rodziny - nowe możliwości w diagnozie i terapii rodziny, "Pedagogika Społeczna" nr 3/4; - Ostrouch-Kamińska J. (2011), Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków; - Popow M. (2014), Rodzina jako podmiot przedsiębiorczy – krytyczna analiza dyskursu wychowania małego geniusza w portalach internetowych dla rodziców, "Kultura - Społeczeństwo - Edukacja", nr 2(6); - Slany K. (2006) Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków; - Szlendak T. (2012), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa; - Sowa-Behtane E., Rodziny wielokulturowe, Kraków 2016; - Walczak B. (2014), Dziecko, rodzina i szkoła wobec migracji rodzicielskich, Warszawa; - Wiatr M. (2015), Konteksty refleksyjności współczesnych rodziców, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", nr 3(71), s. 71-82. |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka: - ma podstawową wiedzę na temat przemian rodziny i ich implikacji dla rozwoju dzieci i młodzieży; - ma podstawową wiedzę o różnorodności modeli rodziny we współczesnym świecie; - ma podstawową wiedzę o wyzwaniach, z jakimi mierzą się współczesne rodziny; - ma podstawową wiedzę o systemach wspierania rodziny i programach prewencyjnych i interwencyjnych w Polsce, - rozumie problemy i dylematy współczesnego rodzicielstwa, - dostrzega dylematy etyczne dotyczące pomocy i wychowania, jest otwarta na inne stanowiska etyczne, przejawia światły sceptycyzm zarówno wobec własnych, jak i odmiennych poglądów moralnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności, każdą „nadprogramową” należy zaliczyć podczas dyżuru); - Praca pisemna na jeden z podanych tematów (do wyboru przez studentkę/studenta). Praca powinna zawierać: sformułowaną przez autora/autorkę tezę i argumenty na jej poparcie, przypisy i bibliografię (styl harvardzki). Długość pracy: ok. 1500 słów. Kryteria oceniania: - zgodność z wymogami formalnymi (liczba słów, czcionka, marginesy, poprawne przypisy i bibliografia zgodne z wymaganym stylem), - zgodność treści pracy z tematem, - dobór, uporządkowanie i zasadność argumentów, - spójność (zdania i akapity wzajemnie powiązane) i logika wywodu (logiczny układ treści, logiczne wnioski), - wykorzystanie odpowiedniej literatury przedmiotu, - kompozycja pracy: uwzględnienie wszystkich elementów struktury (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) oraz odpowiednie ich proporcje, - wykorzystanie odpowiedniej terminologii z zakresu pedagogiki społecznej i nauk pokrewnych, - poprawność stylistyczno-językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.