Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD - Metodyka nauczania zdalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD-ARM-MNZ
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD - Metodyka nauczania zdalnego
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kampus.come.uw.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu ewaluacji oraz projektowania zajęć zdalnych.

Pełny opis:

Kurs jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich ma na celu poznanie uwarunkowań kształcenia zdalnego oraz zdobycie kompetencji niezbędnych do ewaluacji kursów zdalnych. W ramach drugiej części rozwijane są umiejętności projektowania zajęć zdalnych.

Część pierwsza obejmuje następujące tematy:

- definicje i klasyfikacje KNO;

- historia kształcenia zdalnego i aktualne trendy;

- problemy KNO, w tym niepowodzenia edukacyjne;

- prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania w kształceniu asynchronicznym;

- diagnoza metodyki KNO obejmująca: cele kształcenia, zakres treści, przebieg proces, zasady kształcenia, metody, formy i środki dydaktyczne oraz elementy kontroli;

- ewaluacja kursu zdalnego.

Część druga obejmuje poniższe zagadnienia:

- scenariusz kursu zdalnego;

- zasoby platformy edukacyjnej w toku podającym;

- zasoby platformy edukacyjnej w toku problemowym;

- wykorzystanie zasobów platformy do nauczania programowanego.

Kurs, poza pierwszymi i ostatnimi zajęciami, realizowany jest zdalnie na platformie edukacyjnej COME UW.

Literatura:

- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/

- Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M., (2011), Czy kształcenie zdalne wymaga nowej dydaktyki? [w:] Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, str. 31-41.

- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.

- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.

- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.

- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.

- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010

- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.

- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.

- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza (K_W05, K_W12)

- student omawia podstawowe pojęcia z zakresu kształcenia zdalnego;

- student opisuje typowe problemy kształcenia zdalnego;

- student wymieni najczęstsze przyczyny niepowiedzeń edukacyjnych w kształceniu zdalnym;

- student określa prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego;

- student opisuje podstawowe zasoby platformy edukacyjnej Moodle.

Umiejętności (K_U03,K_U13):

student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej, w tym:

- analizuje wybrane aspekty metodyczne kursów zdalnych oraz wskazuje elementy odpowiedzialne za potencjalne niepowodzenia edukacyjne w wybranym kursie zdalnym;

- przygotowuje scenariusz modułu kursu zdalnego;

- student używa podstawowych narzędzi platformy Moodle zgodnie z potrzebami metodycznymi.

Postawy (K_K01):

- student przejawia zachowania świadczące o postawie krytycznej wobec wyboru formy zdalnej nieadekwatnie do założonych celów edukacyjnych;

- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie 70% punktów z zadań oraz oddanie i zaliczenie modułu kursu zdalnego.

Zadania na platformie obejmują:

- testy z wiedzy;

- ewaluację modułów wybranych kursów zdalnych względem założonych kryteriów;

- projekt modułu zdalnego, który pozwala osiągnąć efekty z zakresu katalogu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (kryteria: rzetelna operacjonalizacja, dobór treści, trafność metodyczna - adekwatność zasobów, kompletność scenariusza i zasobów, spójność efektów z kontrolą).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)