MD - Metodyka nauczania zdalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD-ARM-MNZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | MD - Metodyka nauczania zdalnego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kampus.come.uw.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zdobycie podstawowej wiedzy oraz umiejętności z zakresu ewaluacji oraz projektowania zajęć zdalnych. |
Pełny opis: |
Kurs jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich ma na celu poznanie uwarunkowań kształcenia zdalnego oraz zdobycie kompetencji niezbędnych do ewaluacji kursów zdalnych. W ramach drugiej części rozwijane są umiejętności projektowania zajęć zdalnych. Część pierwsza obejmuje następujące tematy: - definicje i klasyfikacje KNO; - historia kształcenia zdalnego i aktualne trendy; - problemy KNO, w tym niepowodzenia edukacyjne; - prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania w kształceniu asynchronicznym; - diagnoza metodyki KNO obejmująca: cele kształcenia, zakres treści, przebieg proces, zasady kształcenia, metody, formy i środki dydaktyczne oraz elementy kontroli; - ewaluacja kursu zdalnego. Część druga obejmuje poniższe zagadnienia: - scenariusz kursu zdalnego; - zasoby platformy edukacyjnej w toku podającym; - zasoby platformy edukacyjnej w toku problemowym; - wykorzystanie zasobów platformy do nauczania programowanego. Kurs, poza pierwszymi i ostatnimi zajęciami, realizowany jest zdalnie na platformie edukacyjnej COME UW. |
Literatura: |
- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/ - Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M., (2011), Czy kształcenie zdalne wymaga nowej dydaktyki? [w:] Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, str. 31-41. - Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012. - Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008. - Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002. - Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007. - Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010 - Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004. - Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006. - Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (K_W05, K_W12) - student omawia podstawowe pojęcia z zakresu kształcenia zdalnego; - student opisuje typowe problemy kształcenia zdalnego; - student wymieni najczęstsze przyczyny niepowiedzeń edukacyjnych w kształceniu zdalnym; - student określa prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego; - student opisuje podstawowe zasoby platformy edukacyjnej Moodle. Umiejętności (K_U03,K_U13): student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej, w tym: - analizuje wybrane aspekty metodyczne kursów zdalnych oraz wskazuje elementy odpowiedzialne za potencjalne niepowodzenia edukacyjne w wybranym kursie zdalnym; - przygotowuje scenariusz modułu kursu zdalnego; - student używa podstawowych narzędzi platformy Moodle zgodnie z potrzebami metodycznymi. Postawy (K_K01): - student przejawia zachowania świadczące o postawie krytycznej wobec wyboru formy zdalnej nieadekwatnie do założonych celów edukacyjnych; - poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie 70% punktów z zadań oraz oddanie i zaliczenie modułu kursu zdalnego. Zadania na platformie obejmują: - testy z wiedzy; - ewaluację modułów wybranych kursów zdalnych względem założonych kryteriów; - projekt modułu zdalnego, który pozwala osiągnąć efekty z zakresu katalogu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (kryteria: rzetelna operacjonalizacja, dobór treści, trafność metodyczna - adekwatność zasobów, kompletność scenariusza i zasobów, spójność efektów z kontrolą). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.