Zbieranie i analiza danych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MBSH-ZADJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zbieranie i analiza danych jakościowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium wprowadza uczestników w podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii badań jakościowych. Poruszane zagadnienia dotyczą korzyści i zagrożeń związanych z wyborem paradygmatu jakościowego; natury badań jakościowych w tym roli badacza; procedury gromadzenia danych jakościowych; wybranych metod badawczych; analizy zebranych danych, w tym komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych; prezentowania wyników badań. Omawiane przykłady dotyczą szkoły i uwarunkowań funkcjonowania członków społeczności szkolnej, co pozwoli lepiej poznać specyfikę kultury szkoły oraz pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Charakter badań jakościowych: dogłębna analiza (zanurzenie i kontekst), podejście interpretatywne, dynamika procesu badawczego Rola badacza. Etyka badań terenowych Gromadzenie danych jakościowych: Obserwacja Wywiad indywidualny Wywiad grupowy (grupy fokusowe) Analiza dokumentów Strategie badawcze Studium przypadku Badanie etnograficzne Analiza danych jakościowych Przygotowanie materiału do analizy jakościowej. Opisywanie, łączenie i grupowanie materiału badawczego Analiza ilościowa danych jakościowych – dane kategorialne Indukcyjna analiza danych (porządkowanie danych, kodowanie, ocena poprawności danych) Kodowanie dedukcyjne, kodowanie indukcyjne (otwarte), kodowanie osiowe, kodowanie selektywne; date driven coding, concept driven coding Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych - CAQDAS (wybrany program: edytor tekstu, Atlas.ti, HyperRESEARCH, OpenCode 3.6) Interpretacja danych: analiza treści, analiza narracyjna, analiza dyskursu, analiza ramowa, teoria ugruntowana, analiza tematyczna Prezentacja wyników badań |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red). (2009), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Jemielniak D. (red.). (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Literatura uzupełniająca: Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Geertz C. (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Niedbalski J. (2014), Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PW |
Efekty uczenia się: |
M.W4. Rolę przyjętego paradygmatu badawczego, metod doboru obiektów do badania, metod gromadzenia danych jakościowych (obserwacja, wywiad pogłębiony, wywiad grupowy, analiza dokumentów), modele analizy danych jakościowych, zasady selekcji i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analizę relacji między nimi. Rolę IT w gromadzeniu i analizie danych jakościowych. Kluczowe pojęcia pozwalające oceniać jakość badań jakościowych: trafność i autentyczność danych, triangulację perspektyw teoretycznych i metod badawczych. Rolę badacza w badaniach jakościowych. M.W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6). M.W6. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych w pracy nauczyciela. M.W7. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych w oparciu o metody jakościowe, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego. W zakresie umiejętności student potrafi: M.U4. Dobrać do jakościowego problemu badawczego odpowiedni schemat badawczy, metodę doboru obiektów do badania i metody zbierania danych. Przeanalizować zebrane dane i zinterpretować uzyskany wynik. Ocenić jakość uzyskanego wyniku. Ocenić poprawność zebranych danych oraz wiarygodność zastosowanych metod i procedur badawczych. Wykorzystać wybrany program komputerowy do analizy danych jakościowych. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych. M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze. Świadomego wykorzystania strategii badań jakościowych w głębszym poznaniu rzeczywistości społecznej (w tym szkolnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, zaliczenie kolokwium, wykonanie projektu badawczego Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę (ocena będzie umieszczona w komentarzu do zaliczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek, Olga Wysłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.