Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doradztwo zawodowe i planowanie kariery

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-ORP-L-D4DZPK
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doradztwo zawodowe i planowanie kariery
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy doradcy zawodowego. Kryterium doboru zagadnień realizowanych w trakcie warsztatów jest możliwość ich praktycznego wykorzystania w pracy z klientem. Zajęcia służą również poszerzeniu świadomości uczestników w obszarze własnych kompetencji społecznych oraz rozwojowi umiejętności poszukiwania aktywnych metod przekazywania wiedzy w pracy z klientem.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Studenci poznają wybrane zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego i planowania kariery, pod kątem ich praktycznego wykorzystania w pracy z klientem. Zajęcia realizowane są w formie warsztatów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy z różnymi grupami klientów, którzy potrzebują wsparcia w obszarze rozwoju zawodowego. Studenci poznają wybrane narzędzia diagnostyczne, wykorzystywane podczas diagnozowania preferencji oraz predyspozycji zawodowych wpływających na wybór kierunku rozwoju zawodowego. Podczas zajęć będą poruszane zagadnienia związane z procesem planowania kariery, opracowywaniu diagnozy potencjału osobistego klienta, w tym predyspozycji zawodowych, preferencji, potrzeb, możliwości i barier rozwoju z wykorzystaniem testów i/lub innych narzędzi diagnostyczny.

W cyklu zajęć warsztatowych poruszany będzie temat mechanizmów wpływających na zachowania osób w sytuacji kryzysu z powodu zmiany pracy, długotrwałego bezrobocia lub wypalenia zawodowego.

Studenci zdobędą wiedzę o obszarach działalności i kompetencji doradcy zawodowego oraz kierunkach jego rozwoju zawodowego.

Literatura:

B.Ertelt, W. Schulz, Podstawy doradztwa kariery, Narodowe Forum Doradztwa Kariery, Warszawa-Kraków 2010.

J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Karków 2005.

A. Paszkowska-Rogacz, Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych MŁOKOZZ, Psychologia Wychowawcza 2013, 45, 3, 52-86.

B. J. Ertelt, J. Górna, D. Kukla (red.). Wybrane aspekty doradztwa zawodowego na przestrzeni życia człowieka, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2016.

A. Bańka., Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Poznań 2007.

A. Paszkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KUL, 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna i rozumie mechanizmy wpływające na postawę klientów w sytuacji zmian zawodowych(K_W04).

Student zna i rozumie zastosowanie podstawowych narzędzi i metod w poradnictwie zawodowym.

Umiejętności:

Student potrafi dobrać odpowiednie metody, narzędzie i techniki doradcze do potrzeb klienta, które zmotywują do podjęcia decyzji zawodowej i zaplanowania działań sprzyjających rozwoju kariery zawodowej klienta(K_U09).

Student potrafi doskonalić swoją wiedzę i umiejętności z zakresu poradnictwa zawodowego bazując na zmianach zachodzących na rynku pracy(K_U09).

Kompetencje:

Student jest gotów do dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach( dopuszczalna jest 1 usprawiedliwiona nieobecność) . Zaliczenie odbywa się na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru, który odbędzie się na ostatnich zajęciach. Próg zaliczeniowy testu to 60% poprawnych odpowiedzi.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Rumińska
Prowadzący grup: Jolanta Rumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy na temat doradztwa zawodowego, planowania kariery oraz narzędzi, metod i technik wykorzystywanych poradnictwie zawodowym.

Pełny opis:

Przedmiot składa się z 15 zajęć. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, wymagającej aktywnego uczestnictwa studentów w proponowanych przez prowadzącego ćwiczeniach. Przed

każdymi zajęciami student powinien zapoznać się z tematyką warsztatów i zebrać informacje na poniższe zagadnienia. W trakcie zajęć będą realizowane poniższe tematy:

1. Zawód doradcy zawodowego - obszar działalności i kompetencje doradcy zawodowego.

2. Charakterystyka różnych grup klientów poszukujących wsparcia w poradnictwie zawodowym (osoby długotrwale bezrobotne, kobiety powracające na rynek pracy, grupa NEET, osoby 50 +, osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności itd.).

3. Rola stereotypów w pracy doradcy zawodowego z różnymi grupami klientów.

4. Rozmowa doradcza – podstawowe narzędzie w poradnictwie indywidualnym.

5. Narzędzia diagnostyczne w pracy doradcy zawodowego (Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych KZZ, Narzędzie do Badania Kompetencji NBK, Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP)

6. Narzędzie diagnostyczne w pracy doradcy zawodowego (Test Osobowości wg Hollanda, Kotwice

Scheina i inne narzędzia diagnostyczne dostępne w internecie)

7. Metody i techniki w poradnictwie zawodowym (Metoda Edukacyjna, Metoda Bilansu Kompetencji)

8. Metody i techniki w poradnictwie zawodowym (Metoda Spadochron, Dialog motywujący)

9. Metody i techniki w poradnictwie zawodowym ( Poradnictwo Socjodynamiczne, metody i techniki coachingu, praca na metaforach, techniki plastyczne)

10. Postawa klientów wobec zmian zachodzących w sferze zawodowej (utrata pracy, długotrwałe bezrobocie, wypalenie zawodowe).

11. Etapy podejmowania decyzji zawodowych – poszukiwanie zasobów klienta.

12. Cele zawodowe – zasady planowania i rozwoju kariery zawodowej klienta.

13. Case study – praktyczne wykorzystanie metod i technik poradnictwa zawodowego w procesie doradczym.

14. Rynek pracy – metody aktywnego poszukiwania pracy, zasady pisania dokumentów aplikacyjnych i przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

15. Test sprawdzający wiedzę nabytą podczas cyklu zajęć warsztatowych.

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

- Ho-Kim M.T., Marti J.F.: Metoda Edukacyjna. Dossier metodologiczne. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, nr 12, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 2006.

- Tarkowska M.: Rozmowa doradcza – wspólne poszukiwanie rozwiązań. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, nr 35, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2006.

- Lamb R.: Poradnictwo zawodowe w zarysie. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego nr 9, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 1998.

- Praca zbiorowa: System poradnictwa zawodowego w Polsce. Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 46, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Rynku Pracy, Warszawa 2010.

- B. Górka, A. Hildebrandt-Mrozek, P. Miller, O. Mrozowska, P. Załuska: Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym. Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej, Warszawa 2017.

- Praca zbiorowa: Kurs inspiracji. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, nr 7, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 1997.

- Praca zbiorowa: Testy w poradnictwie zawodowym. Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 37, Ministerstwo Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej, Warszawa 2006.

- Praca zbiorowa: Innowacyjne narzędzia i metody w poradnictwie i doradztwie kariery. Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 52, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2012

- Hornowska E. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.

- Edwin L. Herr, Stanley H. Cramer: Planowanie kariery zawodowej Część III. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego nr 30, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)