Embriologia eksperymentalna roślin -W
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-226EMBR-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Embriologia eksperymentalna roślin -W |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii eksperymentalnej roślin, w ujęciu zarówno rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z: cyklem rozwojowym rośliny, regulacją procesu kwitnienia, molekularną regulacją procesu megasporogenezy, mikosporogenezy oraz mikrogametogenezy, ze zjawiskiem samoniezgodności, z molekularnym podłożem formowania się kolejnych stadiów zarodka, a także ze wszelkimi aberracjami, mutacjami i zmiennością procesów rozwojowych i źródłami tej zmienności. Zajęcia poruszać będą także procesy somatycznej embriogenezy. |
Pełny opis: |
Wykład: kwitnienie w cyklu rozwojowym rośliny oraz regulacja i kontrola procesu kwitnienia: budowa kwiatu, przejście fazy wegetatywnej w generatywną, indukcja merystemu kwiatowego, inicjacja zawiązków organów kwiatowych, rodzina MADS box czynników transkrypcyjnych, budowa i rozwój zalążka, stadia rozwojowe żeńskiego gametofitu (woreczka zalążkowego), rozwój i budowa pylnika, stadia rozwojowe męskiego gametofitu (mirkosporogeneza i mikrogametogeneza), rozwój, budowa i funkcje tapetum, proces zapylenia, kiełkowanie ziaren pyłku in situ i w kulturze in vitro, struktura i funkcja łagiewki pyłkowej, zapłodnienie, rozwój zarodka i bielma, powstawanie i dojrzewanie owocu, rozwój nasion, ustalanie ich czasu spoczynkowego i regulacja procesu kiełkowania, męska sterylność, systemy samoniezgodności u roślin kwiatowych. reprogramowanie epigenetyczne oraz rola procesu imprintingu w trakcie rozwoju gametofitu męskiego i żeńskiego |
Literatura: |
Wojtaszek i wsp.. Biologia komórki roślinnej, tom I i II, PWN 2007 E-C Pua, M.R. Davey (eds) Plant Developmental Biology-Biotechnological perspetives, vol.1 i 2 Springer-verlag, Berlin, Heidelberg, 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Rozumie złożoność procesów rozwojowych, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych. 2. Zna zróżnicowanie strukturalne, genetyczne, metaboliczne i funkcjonalne rozwijających i różnicujących się organizmów roslinnych oraz ich wzajemne relacje. 3. Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów. 4. Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze oraz zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe,stosowane w embriologii eksperymentalnej roślin i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań. UMIEJĘTNOŚCI 1 Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim dotyczące biologii rozwoju oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+. 2. Potrafi w fachowej literaturze dotyczącej embriologii eksperymentalnej roślin znaleźć prawdopodobne przyczyny niepowodzenia eksperymentów i zmodyfikować odpowiednio przebieg doświadczenia. 3. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+. 4. Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny embriologii eksperymentalnej roślin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach Biologii rozwoju i embriologii eksperymentalnej roślin i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań. 2. Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania,współorganizując pracę całego zespołu. 3. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych. 4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu dotyczące nauk biologicznych w tym embriologii eksperymentalnej roślin i potrafi wykorzystać je w praktyce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny , praca końcowa lub zaliczenie na podstawie prezentacji (do uzgodnienia ze studentami) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Mostowska | |
Prowadzący grup: | Rafał Archacki, Agnieszka Mostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.