Regulacja procesów fizjologicznych zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-225FZRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Regulacja procesów fizjologicznych zwierząt |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Strona przedmiotu: | http://www.biol.uw.edu.pl/zfz/?page_id=452 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Fizjologia zwierząt i człowieka 1400-114FZ |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących fizjologii zwierząt bezkręgowych i kręgowych, takich jak anatomia funkcjonalna, biologia rozwoju, regulacja hormonalna procesów życiowych, termoregulacja, powiązania pomiędzy różnymi układami. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Omawiane będą wybrane zagadnienia z zakresu fizjologii zwierząt bezkręgowych i kręgowych, m.in.: anatomia, morfologia i fizjologia układu neuroendokrynalnego, wydalniczego i pokarmowego owadów, regulacja metabolizmu i preferencje pokarmowe owadów, wpływ diety na metabolizm, zachowanie i procesy kognitywne u gryzoni, uczenie się zwierząt, fizjologia wysiłku fizycznego człowieka, hormonalna regulacja metamorfozy owadów, zmiany aktywności zwierząt w rytmie dobowym. |
Pełny opis: |
1. Anatomia, morfologia i fizjologia układu neuroendokrynalnego owadów. Centralny i obwodowy układ nerwowy. Anatomia funkcjonalna narządów wydzielania wewnętrznego. 2. Wpływ diety na metabolizm, zachowanie i procesy kognitywne myszy szczepu C57bl/6. 3. Wykorzystanie owadów jako organizmów modelowych do badania procesów rytmicznych u zwierząt. Budowa oscylatorów biologicznych u owadów. Udział układu nerwowego w regulacji zachowań rytmicznych. Charakterystyka zegarów peryferycznych i ich udział w koordynowaniu procesów rytmicznych na terenie wybranych narządów. 4. Anatomia funkcjonalna układów: pokarmowego i wydalniczego, wraz z charakterystyką regulacji metabolizmu u owadów. Związek między typem pobieranego pokarmu, a budową układu pokarmowego. 5. Uczenie się. Habituacja i warunkowanie na przykładzie dżdżownicy. 6. Preferencje pokarmowe. Nerwowa i hormonalna kontrola zachowań pokarmowych oraz odżywiania. 7. Wpływ analogu hormonu juwenilnego na metabolizm owadów. 8. Wysiłek fizyczny. Wpływ wysiłku fizycznego na podstawowe parametry fizjologiczne. Wpływ ćwiczeń fizycznych na uczenie się i funkcje poznawcze. 9. Regulacja hormonalna metamorfozy owadów. Mechanizm działania oraz funkcja hormonów juwenilnych i ekdysteroidów. |
Literatura: |
Zegary biologiczne - B. Cymborowski; Państwowe Wydawnictwo Naukowe; wydanie 4; 2019; ISBN- 978-8301207236 [biblioteka Wydziału Biologii UW] Endokrynologia owadów - B. Cymborowski; Państwowe Wydawnictwo Naukowe; 1984; ISBN- 978-8301047003 [biblioteka Wydziału Biologii UW] Insect physiology and biochemistry - James L. Nation; CRC Press Taylor & Francis; 2016; 978- 1482247589 [BUW – dostęp online] Fizjologia sportu - K. Birch, D. MacLaren, K. George, seria Krótkie wykłady; Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008; ISBN- 978-8301154608 [biblioteka Wydziału Biologii UW] Physiological Systems in Insects - Marc J. Klowden; Academic Press; 1 edition; 2002; ISBN-13: 978-0124162648 |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego ćwiczeniami student: WIEDZA Zna anatomię, morfologię i fizjologię układów: neuroendokrynalnego, pokarmowego i wydalniczego u owadów. Rozumie podstawowe zależności między tymi układami, zna mechanizmy regulujące metabolizm u owadów, wie o wykorzystaniu owadów jako organizmów modelowych do badania procesów rytmicznych u zwierząt. Zna podstawy hormonalnej regulacji metamorfozy owadów. Wie, jak dieta wpływa na metabolizm i behawior gryzoni. Zna podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. UMIEJĘTNOŚCI Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz potrafi wyjaśnić zasady ich działania. Potrafi zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. Potrafi, pod nadzorem opiekuna naukowego, zaprojektować i przeprowadzić eksperyment, w którym stosuje poznane metody. Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Wie na czym polega etyka badawcza. Rozumie konieczność rzetelnej interpretacji wyników i rzetelnego informowania o nich społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci mają obowiązek napisać dwa opisy z ćwiczeń, wygłosić dwa krótkie seminaria oparte na literaturze podanej przez opiekuna oraz przygotować plakat dotyczący jednego z doświadczeń. |
Praktyki zawodowe: |
NIE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Fuszara | |
Prowadzący grup: | Piotr Bernatowicz, Piotr Bębas, Elżbieta Fuszara, Jan Jabłonka, Marta Polańska, Aleksandra Skawina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Fuszara | |
Prowadzący grup: | Piotr Bernatowicz, Piotr Bębas, Elżbieta Fuszara, Jan Jabłonka, Marta Polańska, Aleksandra Skawina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.