Siedliskoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-215SIED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Siedliskoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, II rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | UWAGA! Integralną częścią ćwiczeń są zajęcia terenowe realizowane (1) we wrześniu w stacji terenowej w Urwitałcie lub (2) podczas sobotnich wyjazdów pod Warszawę w październiku. Forma zajęć terenowych zależy od dostępności stacji terenowej oraz od liczby studentów biorących udział w zajęciach. Informacje o formule zajęć terenowych oraz ich terminy podawane są dla konkretnych lat akademickich. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Definicje siedliska oraz innych podstawowych pojęć ekologicznych. Powstawanie, zróżnicowanie i właściwości siedlisk wodnych i lądowych; związki przyczynowo-skutkowe między siedliskiem i biotopem a biocenozą. Fizyczno-geograficzne uwarunkowania właściwości siedlisk wodnych i lądowych. Naturalne i antropogeniczne przemiany siedlisk w ujęciu historycznym. Osady denne i gleba jako integralne, wielofunkcyjne składniki ekosystemów wodnych (osady) i lądowych (gleba); proces powstawania osadów i gleb, właściwości, funkcjonowanie i zróżnicowanie. Systematyka osadów dennych i gleb oraz zasady rozpoznawania najczęstszych ich typów. Typologia siedlisk oraz praktyczne zastosowanie siedliskoznawstwa w ochronie środowiska. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z: - czynnikami powodującymi powstawanie i rozwój siedlisk lądowych. - właściwościami i ekologicznym znaczeniem środowiska wodnego; - hydrochemią wód lądowych, - ekosystemami wodnymi i mokradlowymi - typologią zbiorników wodnych i torfowisk - rolą gleby w przepływie energii przez ekosystem, krążeniu wody i pierwiastków biogenicznych - podstawowymi fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi właściwościami gleb mineralnych i organicznych (torfów i osadów) - głównymi procesami glebotwórczymi i glebowymi na tle systematyki gleb Polski - zasadami gospodarowania na obszarach chronionych - czynnikami powodującymi przestrzenną zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata. Na zajęciach terenowych student nauczy się rozpoznawania gleb na podstawie morfologicznych cech profilu glebowego oraz oceny wpływu roślinności, skały macierzystej i stosunków wodnych na właściwości różnych typów gleb. Zebrane próbki będą analizowane podczas pracy w laboratorium. Student zapozna się z ogólnie przyjętymi metodami oznaczania ważniejszych fizycznych i chemicznych właściwości gleb mineralnych i organicznych oraz wód. Seminarium ma za zadanie zapoznać studenta z graficznymi i statystycznymi metodami opracowania wyników oznaczeń laboratoryjnych oraz analizą i interpretacją wzajemnych zależności między roślinnością i siedliskiem. |
Literatura: |
1. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. 1999. Geografia gleb. Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Dobrzański B., Zawadzki S. (Red.)1995. Gleboznawstwo. PWRiL 3. Kabata-Pendias A., Pendias H. 1999. Biogeochemia pierwiastków śladowych. Wydawnictwo Naukowe PWN 4. Kajak A. 2016. Biologia gleby. Wydawnictwo SGGW 5. Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo Naukowe PWN 6. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN 7. Matuszkiewicz W., Sikorski P., Szwed W., Wierzba M. 2012. Lasy i zarośla. Wydawnictwo naukowe PWN. 8. Mocek A. (Red.) 2015. Gleboznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN 9. Systematyka Gleb Polski 2019 Polskie Towarzystwo Gleboznawcze http://www.ejpau.media.pl/PDFy/systematyka-gleb-polski-wyd%206.pdf 10. Tobolski K. 2000. Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych. Ser. Vademecum Geobotanicum. Wydawnictwo Naukowe PWN. 11. Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Ma wiedzę na temat genezy, zróżnicowania i właściwości siedlisk lądowych i wodnych (K_W02, K_W07) 2.Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem, biotopem i biocenozą. (K_W02, K_W05) 3.Ma wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych przemian siedlisk w ujęciu historycznym (K_W06, K_W07) 4.Ma wiedzę na temat czynników powodujących zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata. (K_W02) 5.Ma wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa w ochronie środowiska. (K_W04, K_W05) 6.Zna podstawowe metody i techniki służące do badania i oceny stanu siedlisk lądowych i wodnych. (K_W03) Umiejętności: 1.Potrafi stosować ogólnie przyjęte metody oznaczania właściwości gleb mineralnych, organicznych i wód.( K_U03, K_U07) 2.Potrafi stosować różne metody (graficzne i statystyczne) do pracowania uzyskanych wyników. (K_U02) 3.Potrafi interpretować wzajemne zależności miedzy siedliskiem i biocenozą. (K_U01, K_U04) 4.Samodzielnie studiuje poleconą literaturę i korzysta z zasobów internetowych. (K_U05) 5.Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej stosując poprawną dokumentację. (K_U12) Kompetencje społeczne: 1.Wykazuje umiejętność pracy w zespole.(K_K05) 2.Rozumie zasady bezpieczeństwa w laboratorium i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_K01) 3.Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K02, K_K03) 4.Poszerza i aktualizuje wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa. (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny (test). Ćwiczenia - samodzielny projekt naukowy (ocena realizacji projektu i prezentacji jego wyników). UWAGA! Integralną częścią ćwiczeń są zajęcia terenowe realizowane (1) we wrześniu w stacji terenowej w Urwitałcie lub (2) podczas sobotnich wyjazdów pod Warszawę w październiku. Forma zajęć terenowych zależy od dostępności stacji terenowej oraz od liczby studentów biorących udział w zajęciach. Informacje o formule zajęć terenowych oraz ich terminy podawane są dla konkretnych lat akademickich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mętrak | |
Prowadzący grup: | Jan Jedlikowski, Monika Mętrak, Małgorzata Suska-Malawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
W związku z reorganizacją stacji terenowej w Urwitałcie, w bieżącym roku akademickim nie planujemy wrześniowego wyjazdu terenowego. Zostanie on zastąpiony przez jednodniową wycieczkę terenową 7. października 2023 (sobota!). Udział w wycieczce jest obowiązkowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mętrak | |
Prowadzący grup: | Jan Jedlikowski, Monika Mętrak, Małgorzata Suska-Malawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
W związku z reorganizacją stacji terenowej w Urwitałcie, w bieżącym roku akademickim nie planujemy wrześniowego wyjazdu terenowego. Zostanie on zastąpiony przez jednodniową wycieczkę terenową 7. października 2023 (sobota!). Udział w wycieczce jest obowiązkowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.