Skąd się biorą dzieci? Podstawy biologii rozrodu ssaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-121SBD-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Skąd się biorą dzieci? Podstawy biologii rozrodu ssaków |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia w przystępny sposób przedstawią podstawowe pojęcia i procesy z zakresu biologii i medycyny rozrodu: przybliżą zjawiska determinacji płci, powstawania komórek rozrodczych, zapłodnienia, rozwoju zarodkowego, jak i wpływu środowiska, stylu życia i wieku na płodność. Poruszone będą też zagadnienia wspomaganych technik rozrodu (w tym zapłodnienia in vitro) i schorzeń związanych z układem rozrodczym, a także przyszłych ścieżek rozwoju biologii i medycyny rozrodu. UWAGA! Przedmiot prowadzony online! Wykłady będą się odbywać na platformie GoogleMeet na żywo w godzinach podanych powyżej i będą dostępne przez 2 tygodnie po terminie danego wykładu. |
Pełny opis: |
W czasie wykładu realizowane będą następujące tematy: 1. Wstęp. Różne sposoby rozmnażania organizmów żywych. Czym się różni rozmnażanie płciowe od bezpłciowego? Czym jest izo- i anizogamia? Główne mechanizmy i pojęcia związane z biologią rozrodu. 2. Mechanizm determinacji płci. Dojrzewanie płciowe. 3. Proces powstawania żeńskich i męskich komórek rozrodczych. Mechanizm działania antykoncepcji hormonalnej. 4. Zapłodnienie i początkowe etapy rozwoju zarodka ssaka (do implantacji). Skąd się biorą bliźnięta jednojajowe? 5. Zapłodnienie in vitro i inne techniki wspomaganego rozrodu. Zastosowania w medycynie i hodowli zwierząt. 6. Mechanizm implantacji zarodka w macicy. Powstawanie łożyska i jego funkcje. Jak powstaje konflikt serologiczny i mikrochimeryzm płodowo-matczyny? 7. Poimplantacyjny rozwój zarodków ssaków i jego zaburzenia. Diagnostyka prenatalna. 8. Regulacja przebiegu porodu i połogu. Skąd się bierze ‘baby blues’? 9. Budowa gruczołów mlekowych i regulacja laktacji. 10. Zaburzenia funkcjonowania układu rozrodczego: endometrioza, syndrom policystycznych jajników, oligozoospermia, impotencja. 11. Nowotwory układu rozrodczego i piersi – mechanizmy powstawania, terapie, rokowania. Potworniaki. 12. Wpływ wieku na płodność kobiet i mężczyzn. Starzenie a jakość komórek rozrodczych. Menopauza i andropauza. 13. Wpływ zanieczyszczenia środowiska (np. bisfenole) i stylu życia (np. dieta, alkohol) na płodność kobiet i mężczyzn. Hipoteza DOHaD (Developmental Origin of Health and Disease). 14. Przyszłość biologii i medycyny rozrodu: tworzenie gamet in vitro, rozwój poimplantacyjny zarodków in vitro (czy powstanie sztuczna macica?), modyfikowanie genomu zarodków (np. technika CRISPR/Cas). 15. Choroby przenoszone drogą płciową. |
Efekty uczenia się: |
Student po odbyciu zajęć będzie: • znał i rozumiał wybrane fakty i zjawiska związane z biologią rozrodu ssaków (determinacja płci, powstawanie gamety, przebieg zapłodnienia i rozwoju zarodkowego, hormonalna regulacja rozrodu i jej zaburzenia, wpływ środowiska na płodność, mechanizmy zaburzeń funkcjonowania układu rozrodczego) oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi; zakres zagadnień obejmuje podstawową wiedzę nt. biologii rozrodu oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej (P5S_WZ) • potrafił komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu biologii rozrodu – odbierać umiarkowanie złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt złożone wypowiedzi z użyciem specjalistycznej terminologii (P5S_UK) • przedstawiać i uzasadniać własne stanowisko nt. zagadnień dotyczących rozrodu ssaków, w tym człowieka (P5S_UK) • analizować i oceniać swoje potrzeby w zakresie uczenia się, samodzielnie korzystać z dostępnych możliwości uczenia się (P5S_UU) • gotów do uznawania niepełności i niepewności posiadanej wiedzy nt. biologii rozrodu (P5S_KK) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny przeprowadzany stacjonarnie. Zaliczenie przedmiotu na podstawie pisemnego egzaminu. Student podchodzący do egzaminu będzie musiał wybrać jedno z kilku zaproponowanych przez prowadzącego pytań, niewykraczających poza zakres tematyczny przedmiotu, i udzielić na nie odpowiedzi uwzględniającej najważniejsze fakty wspomniane w trakcie zajęć. Student może korzystać w trakcie egzaminu z własnych notatek z zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Ajduk | |
Prowadzący grup: | Anna Ajduk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.