Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-113BCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, BIOTECHNOLOGIA, I rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Dla osiągnięcia założonych efektów nauczania pomocna jest wiedza z dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych na poziomie wynikającym z ukończenia liceum ogólnokształcącego, w szczególności w zakresie różnych działów chemii, w tym umiejętność zapisu reakcji chemicznych i posługiwania się wzorami chemicznymi. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studentom zostanie przekazana wiedza w zakresie współczesnej biochemii poprzez omówienie składu chemicznego i podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w żywych komórkach, ze szczególnym uwzględnieniem człowieka i roślin. Studenci zostaną także zapoznani z podstawowymi metodami eksperymentalnymi stosowanymi w biochemii: m.in. metodami ekstrakcji biologicznie ważnych substancji z materiału biologicznego, spektrofotometrią, elektroforezą, różnymi technikami chromatograficznymi oraz metodami badania właściwości enzymów. |
Pełny opis: |
WYKŁAD W części wstępnej (pierwsze 3 wykłady) w sposób skrótowy przedstawione zostaną wybrane zagadnienia z chemii organicznej i ogólnej oraz enzymologii i transportu przez błony, potrzebne do pełniejszego zrozumienia omawianych później szlaków biochemicznych (m.in. grupy funkcyjne, nazewnictwo, zapis reakcji, kinetyka i statyka reakcji, termodynamika reakcji, kataliza, budowa i regulacja oraz podział enzymów, przenośniki elektronów, ATP, transportery błonowe, izomeria). W części właściwej (pozostałe 12 wykładów), przedstawiony zostanie metabolizm podstawowy komórek (metabolizm energetyczny i pośredni) poprzez dokładne omówienie (podanie nazwy enzymu, nazw i wzorów strukturalnych reagentów, przedziału komórkowego i tkanki dla poszczególnych reakcji) najważniejszych procesów anabolicznych związanych z biosyntezą cukrowców (cykl Calvina, glukoneogeneza oraz powstawanie oligo- i polisacharydów), powstawaniem niektórych lipidów (kwasów tłuszczowych, triacylogliceroli i glicerofosfolipidów, ciał ketonowych oraz lipidów prenylowych) oraz z biosyntezą ważniejszych związków azotowych, tj. aminokwasów i nukleotydów, a także procesów katabolicznych, takich jak m.in. glikoliza, cykl Krebsa, szlak pentozofosforanowy, beta-oksydacja kwasów tłuszczowych oraz podstawowych reakcji uczestniczących w katabolizmie aminokwasów (transaminacja i deaminacja oksydacyjna) i nukleotydów. Omówione także będą zamiana energii słonecznej w energię chemiczną (faza jasna fotosyntezy wraz z fotofosforylacją) oraz regeneracja przenośników elektronów (łańcuch oddechowy i fermentacja) i fosforylacja oksydacyjna, a także integracja metabolizmu u człowieka. LABORATORIUM Głównym celem jest zapoznanie się studentów z możliwie najszerszym spektrum metod wywodzących się z laboratorium biochemicznego a obecnie stosowanych w niemal każdym laboratorium biologicznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się stopniowo z coraz bardziej skomplikowanymi technikami biochemicznymi, poczynając od nauki prostego pipetowania poprzez oznaczanie związków biologicznych metodami kolorymetrycznymi, metodami enzymatycznymi i różnego rodzaju metodami chromatograficznymi a także uczą się izolować i charakteryzować struktury komórkowe, białka i kwasy nukleinowe oraz badać właściwości enzymów. Większość zadań w trakcie pracowni studenci wykonują samodzielnie lub w małych zespołach. Ćwiczenie demonstracyjne dotyczy jedynie wykorzystania zaawansowanych technicznie instrumentów badawczych takich jak wysokoefektywny chromatograf cieczowy, chromatograf gazowo-cieczowy czy detektor masowy. Studenci uczą się także zasad bezpiecznej pracy w laboratorium typu biochemicznego oraz pracy w zespole. W trakcie ćwiczeń studenci zdobywają umiejętność opisu i interpretacji wyników przeprowadzanych eksperymentów oraz ich krytycznej analizy. |
Literatura: |
1.J.M. Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer „Biochemia”, PWN, Warszawa 2005 (wyd. III) lub wydania późniejsze 2. B.D. Hames, N.M. Hooper „Krótkie wykłady – biochemia”, PWN, Warszawa 2007 (wyd. II) lub wydania późniejsze |
Efekty uczenia się: |
Biochemia – Biologia PO UKOŃCZENIU KURSU STUDENT WIEDZA Rozumie znaczenie eksperymentu jako podstawy naukowego poznania zjawisk przyrodniczych, wykazuje znajomość podstawowych narzędzi badawczych i technik laboratoryjnych oraz potrafi opisać znaczenie pracy doświadczalnej i analiz molekularnych w badaniach biologicznych. (K_W02, K_W14) Ma wiedzę dotyczącą budowy i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych. (K_W03) Zna podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej i biologii molekularnej, ma wiedzę dotyczącą rozwoju metod badawczych i najważniejszych odkryć naukowych w dziedzinie biochemii. (K_W12) Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadach ergonomii, zapewniających bezpieczną pracę w laboratorium, rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_W17, K_K05) UMIEJĘTNOŚCI Umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biochemii i biologii molekularnej oraz wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) Umie interpretować otrzymane wyniki doświadczeń, dyskutować je i poprawnie wnioskować w oparciu o dostępną literaturę. (K_U03) Potrafi zaprojektować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna proste doświadczenie z zastosowaniem poznanych metod biochemicznych i zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U05) Potrafi poprawnie udokumentować eksperyment biochemiczny oraz przedstawić otrzymane wyniki doświadczeń w formie pracy pisemnej. (K_U07) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie procesy biochemiczne i poszerza zainteresowania dotyczące tej dziedziny nauk przyrodniczych. (K_K01) Wie na czym polega rzetelność w prowadzeniu badań w dziedzinie biochemii, rozumie podstawowe zasady etyki badawczej i zawodowej. (K_K03) Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach w dziedzinie biochemii, odczuwa potrzebę dokształcania się i aktualizowania wiedzy w tej dziedzinie. (K_K04) Wykazuje umiejętność efektywnej pracy w zespole, szanuje pracę własną i innych, wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. (K_K07) Biochemia – Biotechnologia PO UKOŃCZENIU KURSU STUDENT WIEDZA Rozumie znaczenie eksperymentu jako podstawy naukowego poznania zjawisk przyrodniczych, wykazuje znajomość podstawowych narzędzi badawczych i technik laboratoryjnych oraz potrafi opisać znaczenie pracy doświadczalnej i analiz molekularnych w badaniach biologicznych. (K_W04) Ma wiedzę dotyczącą budowy i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych. (K_W02) Zna podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej i biologii molekularnej, ma wiedzę dotyczącą rozwoju metod badawczych i najważniejszych odkryć naukowych w dziedzinie biochemii. (K_W02) Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadach ergonomii, zapewniających bezpieczną pracę w laboratorium, rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_W09) UMMIEJĘTNOŚCI Umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biochemii i biologii molekularnej oraz wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) Umie interpretować otrzymane wyniki doświadczeń, dyskutować je i poprawnie wnioskować w oparciu o dostępną literaturę. (K_U06) Potrafi zaprojektować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna proste doświadczenie z zastosowaniem poznanych metod biochemicznych i zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U04, K_U05) Potrafi poprawnie udokumentować eksperyment biochemiczny oraz przedstawić otrzymane wyniki doświadczeń w formie pracy pisemnej. (K_U07) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie procesy biochemiczne i poszerza zainteresowania dotyczące tej dziedziny nauk przyrodniczych. (K_K01) Wie na czym polega rzetelność w prowadzeniu badań w dziedzinie biochemii, rozumie podstawowe zasady etyki badawczej i zawodowej. (K_K05) Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach w dziedzinie biochemii, odczuwa potrzebę dokształcania się i aktualizowania wiedzy w tej dziedzinie. (K_K06) Wykazuje umiejętność efektywnej pracy w zespole, szanuje pracę własną i innych, wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. (K_K03, K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium zaliczane jest na podstawie obecności (wymagana obecność na min 85% zajęć), pisemnych protokołów powstałych na podstawie przebiegu poszczególnych ćwiczeń oraz końcowego pisemnego kolokwium zaliczeniowego. (Aby zaliczyć kolokwium trzeba uzyskać co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia.) Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia laboratorium, prowadzony jest w formie pisemnej. Egzamin składa się z pytań testowych oraz pytań otwartych wymagających np. uzupełnienia podanych reakcji lub schematów. Ocena końcowa jest wypadkową oceny z laboratorium i oceny z egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ WYK
LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarzyna, Piotr Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Marek Długosz, Jakub Drożak, Agnieszka Girstun, Adam Jagielski, Robert Jarzyna, Tomasz Kamiński, Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Magdalena Łazicka, Radosław Mazur, Agnieszka Mroczek, Joanna Trzcińska-Danielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ WYK
LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jarzyna, Piotr Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Marek Długosz, Jakub Drożak, Agnieszka Girstun, Adam Jagielski, Robert Jarzyna, Tomasz Kamiński, Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Magdalena Łazicka, Radosław Mazur, Agnieszka Mroczek, Joanna Trzcińska-Danielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.