Petrologia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OPTR3LC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.303
|
Nazwa przedmiotu: | Petrologia I |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe na III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot pokazuje genezę skał, najważniejszych ich typów (magmowych, metamorficznych, osadowych) poprzez procesy prowadzące do ich powstawania. Określa ich skład fazowy i geochemiczny, teksturę, możliwe środowiska ich powstawania. Ma on ścisłe powiązania z geodynamiką, geologią strukturalna (w szczególności tektoniką płyt), sedymentologią (w szczególności z analizą basenów sedymentacyjnych), geochemia procesów magmowych i metamorficznych, termodynamiką petrogenetyczną, szeroko pojęta mineralogią. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów pracy ze skałami (rozpoznawanie składników skały, tekstur, pełny opis skały) pod mikroskopem polaryzacyjnym, który jest podstawowym narzędziem do selekcji materiału przed dalszymi badaniami specjalistycznymi. Studenci zapoznawani są z podstawowymi rodzajami skał magmowych (zarówno plutonicznych, wulkanicznych i żyłowych), osadowych (okruchowych, węglanowych, krzemionkowych, mieszanego pochodzenia) i zmetamorfizowanych różnych rodzajów metamorfizmu (regionalny, kontaktowy, dyslokacyjny) i facji (różne warunki ciśnienia i temperatury powstawania). Prezentowane są różne procesy wpływające na zmiany skał po ich krystalizacji czy konsolidacji (diagenezie). |
Literatura: |
MacKenzie W. S., Guilford C., 1996: Atlas of rock forming minerals in thin section. Longman. 10th edition. MacKenzie W. S., Donaldson C. H., Guilford C., 1995: Atlas of igneous rocks and their textures. Longman Scientific & Technical. 6th edition. Yardley B. W. D., MacKenzie W. S., Guilford C., 1990: Atlas of metamorphic rocks and their textures. Longman Scientific & Technical. 1st edition. Adams A. E., MacKenzie W. S., Guilford C., 1987: Atlas of sedimentary rocks under the microscope. Longman Scientific & Technical. 2nd edition. |
Efekty uczenia się: |
K_W03 – rozpoznaje podstawowe zjawiska fizyczne, analizuje je w oparciu o prawa fizyki oraz wyjaśnia ich przebieg w nawiązaniu do procesów geologicznych K_W14 – zna podstawowe prawa i układy krystalograficzne oraz właściwości kryształów; rozumie cechy optyczne kryształów i ich znaczenie dla rozpoznawania skał oraz dla określania cech technicznych i orientacji minerałów; ma pogląd o powstawaniu i występowaniu minerałów w przyrodzie oraz zastosowaniu minerałów jako surowców K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_U11 – umie makroskopowo rozpoznawać minerały i skały; umie określić podstawowe cechy optyczne kryształów; umie zastosować podstawowe prawa krystalograficzne i określić własności kryształów; umie zanalizować proces prowadzący do powstania skały i wyjaśnić jej ewolucję K_U13 – w terenie potrafi scharakteryzować podstawowe odmiany skał krystalicznych; potrafi zaproponować wstępną interpretację obserwacji przeprowadzanych w odsłonięciu i powiązać je z rozwojem budowy geologicznej danej jednostki K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K06 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Nabywane przez studentów umiejętności są monitorowane na bieżąco podczas ćwiczeń, gdyż nauczanie przedmiotu realizowane jest poprzez ciągły kontakt studenta i nauczyciela. Prowadzący w ciągu zajęć wielokrotnie monitoruje umiejętności studenta poprzez zadawanie mu pytań, sprawdzanie i korygowanie błędów na bieżąco. Finalne sprawdzenie umiejętności nabytych na ćwiczeniach następuje podczas 2 sprawdzianów pisemnych, w czasie których student otrzymuje płytki cienkie, a jego zadaniem jest rozpoznanie faz, opisanie tekstury, nazwanie skały i opisanie innych ważnych spostrzeżeń. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć. Warunkiem wstępnym przystąpienia do ćwiczeń z Petrologii I jest zaliczenie przez studenta sprawdzianu z optyki kryształów. Zaliczenie na ocenę - na podstawie 2 kolokwiów oraz aktywności studenta na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Bagiński, Justyna Domańska-Siuda | |
Prowadzący grup: | Justyna Domańska-Siuda, Grzegorz Gil, Mirosław Słowakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.