Chemia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-111CHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia ogólna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, BIOTECHNOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, I rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie z podstawami chemii i podstawami analityki wykorzystywanej w badaniu i ocenie funkcjonowania żywych organizmów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład omawia podstawy chemii ogólnej w powiązaniu ze strukturą i właściwościami materii ważnymi dla życia i zdrowia. Istotne jest poznanie i zrozumienie, że struktura atomowa związków jest powiązana z ich właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz funkcją w żywym organizmie. Zapoznanie się z podstawami chemii analitycznej i instrumentalnej. Laboratorium umożliwiają praktyczne zapoznanie się z właściwościami chemicznymi wybranych jonów nieorganicznych i ich identyfikacją w roztworach. Zapoznanie się z wybranymi technikami analitycznymi. |
Pełny opis: |
Opis tematów poruszanych na WYKŁADZIE : 1. Pierwiastki, atomy, cząstki elementarne, wielkość atomu, energia jonizacji, układ okresowy pierwiastków, chemia jądrowa, stabilne i radioaktywne izotopy. 2. Związki chemiczne i wiązania chemiczne. 3. Reakcje chemiczne: rodzaje reakcji, równowaga chemiczna i stała równowagi, reguła przekory (Le Chateliera), wpływ czynników zewnętrznych na położenie stanu równowagi. 4. Roztwory, mocne i słabe elektrolity, stężenie i aktywność, rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, kwasy i zasady, moc kwasów i zasad w wodzie oraz w innych rozpuszczalnikach, miękkie i twarde kwasy, stała dysocjacji, sprzężone pary kwas - zasada, pH, bufory pH i ich znaczenie w biochemii. 5. Kompleksy: ligandy, równowagi kompleksowania i ich znaczenie w biochemii. 6. Reakcje elektrochemiczne i ich znaczenie w biochemii. 7. Przemiany energetyczne w reakcjach chemicznych, szybkość i kierunek reakcji chemicznych, katalizatory, biokatalizatory i ich inhibitory. 8. Podstawy fizykochemiczne i przykłady analizy ilościowej opartej na reakcjach: zobojętniania, redox, czy kompletowania. Wskazanie PK i PR w tych metodach organoleptycznie i instrumentalnie. 9. Chemia analityczna w badaniach materiałów biologicznych i środowiska, podstawy wybranych technik instrumentalnych w powiązaniu z podstawami chemii ogólnej (techniki spektrofotometryczne, spektroskopowe, elektrochemiczne). 10. Podstawy walidacji metod analitycznych, oceny jakości uzyskiwanych wyników i krytyczna ich ocena na bazie: precyzji i dokładności, odtwarzalności i powtarzalności, błędów systematycznych i przypadkowych oraz niepewność analizy chemicznej. Ćwiczenia: 1.Rodzaje reakcji chemicznych, reakcje wybranych kationów i anionów: eksperymenty, pisanie równań reakcji chemicznych, obliczenia stężeń. 2.Różne rodzaje miareczkowania ( kwas - zasada, kompleksometryczne, redoks): eksperymenty, pisanie równań reakcji chemicznych, obliczenia stechiometryczne. 3.Pomiary pH z użyciem elektrody szklanej. |
Literatura: |
1. L. Jones, P. Atkins, "Chemia ogólna, cząsteczki, materia, reakcje", PWN, Warszawa, 2. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. R. Crouch, "Podstawy chemii analitycznej", PWN, Warszawa. 3. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa 3. Skrypt dla studentów Wydziału Biologii UW, 4. "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej" pod red. Z. Galusa, PWN, Warszawa, 1994 i nowsze |
Efekty uczenia się: |
Podstawowa wiedza z chemii ogólnej niezbędna w dalszym cyklu kształcenia, umiejętność wyjaśnienia procesów chemicznych zachodzących w funkcjonowaniu żywych organizmów i środowisku, znajomość podstawowych metod niezbędnych w analizie chemicznej. Umiejętność łączenia wiedzy z kilku poddziedzin oraz nabranie zdolności dyskusji, wątpienia w wiedzę i wysłuchania opinii innych na dany temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: W ostatnim dniu wykładowym odbędzie się dobrowolny egzamin zerowy, składać się będzie z pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Studenci, którzy uzyskają powyżej 50% z każdej z części wykładowej uzyskają odpowiednią ocenę, adekwatną do osiągniętych punktów. Egzamin w sesji jest w formie pisemnej – pytania testowe jednokrotnego wyboru, oraz pytania otwarte (z miejscem do wstawienia krótkiej lub dłuższej wypowiedzi) – typu esej. Obecność i aktywność premiowana. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Krasnodębska-Ostręga, Krzysztof Miecznikowski, Anna Nowicka | |
Prowadzący grup: | Joanna Juhaniewicz-Dębińska, Robert Koncki, Agata Kowalczyk, Barbara Kowalewska, Beata Krasnodębska-Ostręga, Dorota Matyszewska, Michał Michalec, Krzysztof Miecznikowski, Ewa Nazaruk, Anna Nowicka, Iwona Paleska, Ewa Poboży, Piotr Połczyński, Krystyna Pyrzyńska, Anna Ruszczyńska, Łukasz Tymecki, Barbara Wagner, Sylwia Żołądek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Krasnodębska-Ostręga, Krzysztof Miecznikowski, Anna Nowicka | |
Prowadzący grup: | Damian Dziubak, Marta Fiedoruk-Pogrebniak, Joanna Juhaniewicz-Dębińska, Robert Koncki, Agata Kowalczyk, Barbara Kowalewska, Beata Krasnodębska-Ostręga, Dorota Matyszewska, Michał Michalec, Krzysztof Miecznikowski, Ewa Nazaruk, Anna Nowicka, Iwona Paleska, Ewa Poboży, Piotr Połczyński, Krystyna Pyrzyńska, Anna Ruszczyńska, Łukasz Tymecki, Barbara Wagner, Sylwia Żołądek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.