Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium "Jak być nauczycielem?"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-2N27
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium "Jak być nauczycielem?"
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

fizyka

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują tematy związane z praktyką pracy nauczyciela fizyki w wymiarze pedagogicznym oraz dydaktycznym.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pełnienia zawodu nauczyciela fizyki, w szczególności pod względem aspektów wychowawczych, opanowania technik rozwiązywania zadań i przeprowadzania pokazów doświadczalnych. Omawiane będą również metody angażowania uczniów, podejścia do organizacji lekcji, style nauczania, kryteria oceniania uczniów.

Tematy zajęć:

Sylwetki nauczyciela, ucznia. Style nauczania i uczenia się.

Sytuacje konfliktowe w szkole z nauczycielami, uczniami i rodzicami - negocjacje, sposoby rozwiązywania.

Jak urządzić pracownię fizyczną?

Idealizacja zagadnień doświadczalnych.

Rozwiązywanie zadań jako czynność kształcąca. Zadania otwarte - formułowanie, rozwiązywanie. Częste błędy autorów zadań i rozwiązań.

Analiza wymiarowa.

Ocenianie zadań i aktywności.

Łatwe pokazy doświadczalne.

Wykorzystanie zasobów internetowych oraz urządzeń mobilnych w nauczaniu fizyki.

Programowanie a fizyka.

Uczestnicy mogą podjąć się również realizacji wspólnego projektu poświęconego dydaktyce fizyki.

Terminarz spotkań:

Rok 2019

10, 17 października

7, 21 listopada

5 grudnia

Rok 2020

16, 23 stycznia

W pozostałych terminach OSDF i praca zdalna.

Literatura:

Podręczniki szkolne, zbiory zadań, filmy z pokazami eksperymentalnymi.

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę o: procedurach stosowanych w działalności pedagogicznej, o wychowaniu i jego społeczno-kulturowych podstawach.

Student posiada umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy pedagogicznej do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne i dydaktyczne.

Student potrafi przeprowadzić lekcję fizyki z dobrze dobranymi przykładami rachunkowymi. W szczególności student potrafi rozwiązywać zadanie, prowadząc dyskusję z grupą.

Student potrafi sformułować zadanie z fizyki.

Student potrafi przygotować i przeprowadzić prosty pokaz doświadczalny.

Student potrafi ocenić krytycznie przydatność i poprawność proponowanych zadań oraz pokazów doświadczalnych.

Student potrafi korzystać z literatury i zasobów internetowych - w tym platform do programowania - oraz urządzeń mobilnych, wybierając ciekawe materiały do lekcji.

Metody i kryteria oceniania:

Aby zaliczyć przedmiot student powinien:

1. Brać aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.

2. Przygotowywać się do zajęć, opracowując zadane prace domowe (m.in. polegające na rozwiązywaniu i formułowaniu zadań lub przygotowaniu pokazu doświadczalnego).

3. Rozwiązywać poprawnie zadania proponowane w trakcie zajęć.

Obecność na spotkaniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze.

Za zajęcia można zdobyć 28 punktów. Punkty przyznawane są:

- na każdym spotkaniu na podstawie pozytywnego zaangażowania się studenta w spotkanie: 0 - niewielkie zaangażowanie, 1 - umiarkowane zaangażowanie, 2 - znaczne zaangażowanie, maksymalnie 18 punktów,

- za przeprowadzenie i omówienie pokazów lub przygotowanie i omówienie ciekawych zagadnień, maksymalnie 10 punktów, po 5 za pokaz lub zagadnienie.

Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów, S:

2 : S <= 13

3 : 13 < S <= 16

3,5 : 16 < S <= 19

4 : 19 < S <= 22

4,5 : 22 < S <= 24

5 : 24 < S <= 26

5! : 26 < S <= 28

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)