Seminarium "Jak być nauczycielem?"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-2N27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium "Jak być nauczycielem?" |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | fizyka |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują tematy związane z praktyką pracy nauczyciela fizyki w wymiarze pedagogicznym oraz dydaktycznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pełnienia zawodu nauczyciela fizyki, w szczególności pod względem aspektów wychowawczych, opanowania technik rozwiązywania zadań i przeprowadzania pokazów doświadczalnych. Omawiane będą również metody angażowania uczniów, podejścia do organizacji lekcji, style nauczania, kryteria oceniania uczniów. Tematy zajęć: Sylwetki nauczyciela, ucznia. Style nauczania i uczenia się. Sytuacje konfliktowe w szkole z nauczycielami, uczniami i rodzicami - negocjacje, sposoby rozwiązywania. Jak urządzić pracownię fizyczną? Idealizacja zagadnień doświadczalnych. Rozwiązywanie zadań jako czynność kształcąca. Zadania otwarte - formułowanie, rozwiązywanie. Częste błędy autorów zadań i rozwiązań. Analiza wymiarowa. Ocenianie zadań i aktywności. Łatwe pokazy doświadczalne. Wykorzystanie zasobów internetowych oraz urządzeń mobilnych w nauczaniu fizyki. Programowanie a fizyka. Uczestnicy mogą podjąć się również realizacji wspólnego projektu poświęconego dydaktyce fizyki. Terminarz spotkań: Rok 2019 10, 17 października 7, 21 listopada 5 grudnia Rok 2020 16, 23 stycznia W pozostałych terminach OSDF i praca zdalna. |
Literatura: |
Podręczniki szkolne, zbiory zadań, filmy z pokazami eksperymentalnymi. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o: procedurach stosowanych w działalności pedagogicznej, o wychowaniu i jego społeczno-kulturowych podstawach. Student posiada umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy pedagogicznej do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne i dydaktyczne. Student potrafi przeprowadzić lekcję fizyki z dobrze dobranymi przykładami rachunkowymi. W szczególności student potrafi rozwiązywać zadanie, prowadząc dyskusję z grupą. Student potrafi sformułować zadanie z fizyki. Student potrafi przygotować i przeprowadzić prosty pokaz doświadczalny. Student potrafi ocenić krytycznie przydatność i poprawność proponowanych zadań oraz pokazów doświadczalnych. Student potrafi korzystać z literatury i zasobów internetowych - w tym platform do programowania - oraz urządzeń mobilnych, wybierając ciekawe materiały do lekcji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć przedmiot student powinien: 1. Brać aktywny udział w dyskusjach na zajęciach. 2. Przygotowywać się do zajęć, opracowując zadane prace domowe (m.in. polegające na rozwiązywaniu i formułowaniu zadań lub przygotowaniu pokazu doświadczalnego). 3. Rozwiązywać poprawnie zadania proponowane w trakcie zajęć. Obecność na spotkaniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze. Za zajęcia można zdobyć 28 punktów. Punkty przyznawane są: - na każdym spotkaniu na podstawie pozytywnego zaangażowania się studenta w spotkanie: 0 - niewielkie zaangażowanie, 1 - umiarkowane zaangażowanie, 2 - znaczne zaangażowanie, maksymalnie 18 punktów, - za przeprowadzenie i omówienie pokazów lub przygotowanie i omówienie ciekawych zagadnień, maksymalnie 10 punktów, po 5 za pokaz lub zagadnienie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów, S: 2 : S <= 13 3 : 13 < S <= 16 3,5 : 16 < S <= 19 4 : 19 < S <= 22 4,5 : 22 < S <= 24 5 : 24 < S <= 26 5! : 26 < S <= 28 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.