Pedagogika dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-2N14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka, II stopień; przedmioty specjalności "Nauczanie i popularyzacja fizyki" Nauczanie fizyki; przedmioty dla II roku |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do podstaw teoretycznych pedagogiki w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, z uwzględnieniem czynników kierujących wyborem strategii i programu nauczania oraz odpowiadania na szczególne potrzeby uczniów. |
Pełny opis: |
1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi. 2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych. 3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne. 4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne. 5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca. 6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.) 7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły. 8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie. 9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy. 10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa. 11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia. 12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych. 13. Alternatywne formy edukacji |
Literatura: |
Literatura wskazana przez wykładowcę, aktualne pozycje ukazujące się na rynku z zakresu pedagogiki i psychologii: M. Łobocki - Wychowanie w kasie szkolnej, A. Brzezińska (red.)- Portret psychologiczny człowieka, S. Kunowski - Podstawy pedagogiki współczesnej; H. Hamer - Klucz do efektywności nauczania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01) zna terminologię z zakresu pedagogiki ogólnej (K_W02) ma wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary z zakresu pedagogiki (K_W06) Umiejętności: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03) posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U06) Kompetencje społeczne: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym role nauczyciela i/lub tłumacza) K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa to ocena z egzaminu przeprowadzonego w sesji (100 %). Kryteria oceny: 55%-69% = 3 70%-74% = 3+ 75%-84% = 4 85%-89% = 4+ 90%-100% = 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefania Elbanowska-Ciemuchowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.