Elementy fizyki cząstek elementarnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-1ENEFCE6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.503
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy fizyki cząstek elementarnych |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony prezentacji zagadnień związanych ze współczesnym zrozumieniem podstawowych składników materii oraz fundamentalnych oddziaływań. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie elementów współczesnej fizyki cząstek elementarnych poprzez prezentację najważniejszych, najciekawszych i najnowszych wyników doświadczalnych, koncepcji teoretycznych i układów eksperymentalnych. Wykład przeznaczony jest dla studentów II i III roku fizyki, niekoniecznie planujących specjalizację związaną z fizyką cząstek lub fizyką jądrową. Program: 1. Świat cząstek elementarnych: pojęcia i skale, podstawowe własności. 2. Metody doświadczalne: akceleratory i detektory, wielkie eksperymenty. 3. Oddziaływania elektromagnetyczne - diagramy Feynmana. 4. Struktura materii, model kwarkowy, partony i chromodynamika kwantowa. 5. Oddziaływania elektro-słabe. Model Standardowy. 6. Bozon Higgsa 7. Fizyka neutrin: zagadki neutrin, oscylacje neutrin, pomiary prędkości neutrin, ... 8. Unifikacja oddziaływań. 9. Eksperymentalna astrofizyka cząstek. 10. Elementy kosmologii: wczesny Wszechświat, ciemna materia. 11. Perspektywy rozwoju fizyki cząstek. Forma zaliczenia: Egzamin pisemny (testowy). Opis sporządziła Danuta Kiełczewska, listopad 2010. Modyfikacje Katarzyna Grzelak |
Literatura: |
1. B. R. Martin and G. Shaw, Particle Physics. 2. W.S.C. Williams, Nuclear and Particle Physics 3. D. H. Perkins, Wstęp do fizyki wysokich energii. 4. F. E. Close, Kosmiczna cebula. 5. C. Sutton, Spaceship neutrino. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. zna podstawowe pojęcia i zagadnienia świata cząstek elementarnych 2. zna podstawowe koncepcje ewolucji wczesnego Wszechświata 3. zna najważniejsze źródła cząstek elementarnych i metody ich detekcji UMIEJĘTNOŚCI 1. umie wyjaśnić koncepcje, które doprowadziły do sformułowania Modelu Standardowego cząstek elementarnych 2. umie wskazać związki między Modelem Standardowym cząstek oraz modelem ewolucji wczesnego Wszechświata 3. umie wskazać najważniejsze problemy obecnego zrozumienia świata cząstek elementarnych POSTAWY 1. rozpoznaje znaczenie podejścia przyczynowo skutkowego do zrozumienia podstaw otaczającego świata 2. docenia piękno prostoty i uniwersalności kryjącej się za pozornie skomplikowanymi zjawiskami |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy pisemny w postaci testu złożonego z ok. 50 pytań zamkniętych i ok. 10 pytań otwartych. Oceny z egzaminu pisemnego proponowane są jako oceny końcowe. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Grzelak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Grzelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.