Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-1B02
Kod Erasmus / ISCED: 11.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://brain.fuw.edu.pl/edu/index.php/%22Technologia_informacyjna%22
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy zrozumienia Cyfrowego Świata, czyli "wszystko co zawsze chciałeś/aś wiedzieć o Internecie i komputerach, ale wstydziłeś/aś się spytać".

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapewnienie pełnego zrozumienia podstaw mechanizmów wszechobecnych we współczesnym świecie, rządzonym informacją. Ćwiczenia dają wiedzę praktyczną, potrzebną do korzystania z technologii informatycznych w toku studiów.

Program wykładu:

  1. Cyfrowy świat: próbkowanie, aliasing, sumy kontrolne
  2. Wszystko jest plikiem: od zer i jedynek do wierszy — ASCII, ISO 8859-2 i UNICODE
  3. Jak z tego korzystać, czyli jednolity interfejs
  4. Jak to się robi, czyli algorytm → kod źródłowy → program wykonywalny
  5. System operacyjny
  6. Edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny i baza danych
  7. Formaty danych: obraz, dźwięk, wideo
  8. Jak działa Internet
  9. Internet i jego usługi
  10. Email i komunikatory
  11. Wyszukiwarki internetowe: po co nam indeks? I co tak naprawdę widać w google?
  12. Prawa autorskie i licencje. Skąd się wziął GNU/Linux?
  13. Podpis elektroniczny: jak to działa? Kryptografia klucza publicznego

Program ćwiczeń: podstawy programowania w języku Python.

Literatura:

  • skrypt do wykładu dostępny w Internecie
  • Informatyka podręcznik dla gimnazjum, P. J. Durka. Wydawnictwo Nowa Era, 2007, ISBN 978-83-7409-456-6.
  • Cyfrowy Świat: jak to działa, P. J. Durka. Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2004, ISBN 83-85655-20-4.
  • http://komputer.durka.info
  • http://pl.wikibooks.org/wiki/Zanurkuj_w_Pythonie
  • http://docs.python.org.pl/tut/tut.html
Efekty uczenia się:

Zrozumienie podstaw działania technologii informacyjnych, sum kontrolnych, transmisji danych, działania programów komputerowych, systemów operacyjnych, formatów danych cyfrowych i Internetu. Świadomość obowiązywania praw autorskich i licencji oprogramowania oraz istnienia Wolnego Oprogramowania. Znajomość struktury i składni języka Python, umiejętność implementacji prostych algorytmów w języku Python.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy + kolokwia zaliczające ćwiczenia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)