Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podmioty, idiolekty i metody badań literaturoznawczych 1500-SDN-TMTB-PIMBL
Wykład konwersatoryjny (WYK-KON) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Wybrane publikacje np. Arjuna Appaduraia, Ericha Auerbacha, Jane Bennett, Rolanda Barthesa, Judith Butler, Rosi Braidotti, Hélène Cixous, Gillesa Deleuze’a, Jacquesa Derridy, Michela Foucault, Stephena Greenblatta, Julii Kristevej, Jacquesa Lacana, Philippe’a Lacoue-Labarthe’a, Brunona Latoura, Paula de Mana, Jeana-Paula Sartre’a, Elaine Showalter, Gayatri Ch. Spivak, Haydena White’a

Lektury na poszczególne zajęcia będą wybierane w zależności od przebiegu spotkań.

Efekty uczenia się:

Wiedza – absolwent_ka zna i rozumie (P8S_WG; P8S_WK):

- w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla literaturoznawstwa

- główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa współczesnego

- metodologię badań naukowych w obrębie literaturoznawstwa

- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy literaturoznawstwa

- zasady tworzenia i rozwoju różnych form transferu wiedzy i komercjalizacji wyników badań

Umiejętności – absolwent_ka potrafi (P8S_UW; P8S_UK; P8S_UU):

- wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych (w tym literaturoznawstwa) do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych (w tym literaturoznawstwa), właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

- transferować wyniki działalności naukowej w obrębie nauk humanistycznych do sfery gospodarczej i społecznej

- komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych

- upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych

- uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych

- inicjować debatę

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

Kompetencje społeczne – absolwent_ka jest gotów_owa do (P8S_KK; P8S_KO; P8S_KR):

- samodzielnej i krytycznej oceny dorobku w ramach literaturoznawstwa

- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej (w tym literaturoznawstwa) oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów

- uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych (w tym literaturoznawstwa), z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej

- podejmowania inicjatyw i organizacji działalności na rzecz środowiska społecznego

- podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, z uwzględnieniem istniejących ograniczeń wynikających np. ze względów finansowych lub infrastrukturalnych, respektowania zasad publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem reguł ochrony własności intelektualnej, ze świadomością potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia nie są oceniane na stopień; zaliczenie doktorant_ka uzyskuje na podstawie obecności, przygotowania się do zajęć (lektura zadanych lektur, a także wszelkich innych) oraz aktywności podczas spotkań.

Dopuszczalne są dwie nieobecności podlegające usprawiedliwieniu.

Zaliczenie poprawkowe – rozmowa z prowadzącym o lekturach omawianych podczas zajęć.

Zakres tematów:

Wiodące paradygmaty myślowe, kierunki, doktryny, szkoły, nurty oraz metodologie XX-wiecznych i XXI-wiecznych badań literaturoznawczych.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, analiza tekstu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Łukasz Wróbel 0/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)