Wiedza – absolwent_ka zna i rozumie (P8S_WG; P8S_WK):
- w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla literaturoznawstwa
- główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa współczesnego
- metodologię badań naukowych w obrębie literaturoznawstwa
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy literaturoznawstwa
- zasady tworzenia i rozwoju różnych form transferu wiedzy i komercjalizacji wyników badań
Umiejętności – absolwent_ka potrafi (P8S_UW; P8S_UK; P8S_UU):
- wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych (w tym literaturoznawstwa) do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych (w tym literaturoznawstwa), właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
- transferować wyniki działalności naukowej w obrębie nauk humanistycznych do sfery gospodarczej i społecznej
- komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
- upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
- uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
- inicjować debatę
- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
Kompetencje społeczne – absolwent_ka jest gotów_owa do (P8S_KK; P8S_KO; P8S_KR):
- samodzielnej i krytycznej oceny dorobku w ramach literaturoznawstwa
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej (w tym literaturoznawstwa) oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
- uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych (w tym literaturoznawstwa), z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
- podejmowania inicjatyw i organizacji działalności na rzecz środowiska społecznego
- podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, z uwzględnieniem istniejących ograniczeń wynikających np. ze względów finansowych lub infrastrukturalnych, respektowania zasad publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem reguł ochrony własności intelektualnej, ze świadomością potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej
|