Literatura: |
Literatura:
• Almond G. A., G. Powell G. B. Jr., Russell D. J., Strom K., (2010), European Politics Today (4th Edition), Pearson, New York, San Francisco, Boston.
• Buonanno L., Nugent N., (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
• Dühr S., Colomb C., Nadin V., (2010), European spatial planning and territorial cooperation, Routledge, New York.
• Hancock D. M., Carman C. J., Castle M., Conradt D. P., Nanetti R. Y., Peters B. G., Safran W., White S., (2012), Politics in Europe, 5th edition, CQ Press Washington, D.C., Washington.
• Hardacre A., Akse E., (2015), How the EU Institutions Work and How to Work with the EU Institutions, John Harper Publishing, London.
• Horspool M., Humphreys M., (2012), European Union Law, Oxford University Press, Oxford.
• Lelieveldt H., Princen S., (2011), The politics of the European Union, Cambridge University Press, New York, Cambridge.
• Nello S. S., (2009), The European Union, Economics, Policies and History, McGraw-Hill Education, New York.
• Nugent N., (2010), The Government and Politics of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
|
Efekty uczenia się: |
Zgodne z programem studiów:
1) w zakresie wiedzy: fundamentalne procesy decyzyjne zachodzące w Unii Europejskiej. Zna procedury i zakres procedowania aktów normatywnych w UE. Rozróżnia zasady i podmioty oraz aktorów biorących udział w procesie decyzyjnym w UE. Definiuje procedury tworzenia prawa w UE oraz rodzaje aktów normatywnych procedowanych na poziomie unijnym (K_W04, K_W05).
2) w zakresie umiejętności: student potrafi pracować w zespole, zbierać, analizować i prezentować dane i informacje z zakresu procesu decyzyjnego w UE. Uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę. Tworzyć kreatywne rozwiązania w zakresie zmiany legislacji unijnej. Analizować rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego Unii Europejskiej, analizować funkcjonowanie instytucji i organów UE (K_U05, K_U06, K_U10).
3) w zakresie kompetencji społecznych: współdziała w grupie realizując określone projekty z zakresu procesu decyzyjnego UE, efektywnie funkcjonuje na rynku pracy, podejmuje przedsiębiorcze i kreatywne działania (K_K_K02, K_K05).
|
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny:
• Komisja Europejska w procedurach decyzyjnych w UE;
• Rada w procedurach decyzyjnych w UE;
• Parlament Europejski w procedurach decyzyjnych w UE;
• Rodzaje decyzji w UE (instrumenty prawne w UE, dyrektywy i rozporządzenia, inne rodzaje instrukcji);
• Procedury decyzyjne w UE (zwykła procedura prawodawcza, wniosek Komisji, organy doradcze, pierwsze i drugie czytanie, postępowanie pojednawcze i trzecie czytanie, nieformalny proces w ramach zwykłej procedury prawodawczej);
• inne procedury decyzyjne (specjalna procedura prawodawcza, Rada Europejska jako „organ odwoławczy”, podejmowanie decyzji w ramach WPZiB, poruszanie się po labiryncie podejmowania decyzji w UE);
• Podejmowanie decyzji w Radzie (głosowanie większością kwalifikowaną, głosowanie i konsensus w Radzie);
• parlamenty państw członkowskich i kontrola przestrzegania zasady pomocniczości;
• Otwarta metoda koordynacji (działanie i zastosowanie).
|