Zajęcia będą prowadzone według następującego programu ramowego:
1. Zajęcia wprowadzające. Rozumienia strategii
*Program i koncepcja zajęć *Zasady zaliczania *Omówienie literatury
*Problem dewaluacji pojęcia strategii *Pojęcie strategii, definicje *Strategia rzeczywista i strategia realizowana *Strategia rozważana a wyłaniająca się, emergentna *Strategia jako plan i zamierzenie a jako wzór adaptacji i kreacji rzeczywistości *Trajektoria strategiczna *Symboliczny sens strategii *Paradygmaty, koncepcje, filozofie strategii *Historia refleksji nad strategią: Sun Zi, Clausewitz*Polityczny wymiar systemów społecznych *Polityczność strategii Strategie polityczne a rozumienia polityki *Strategie a interesy i ich artykulacja *Politologiczna refleksja nad strategią a dorobek innych dyscyplin – nauk wojskowych, nauk o stosunkach międzynarodowych, teorii organizacji i zarządzania * Strategie polityczne a marketingowe
2. Szkoły strategii
*Szkoły strategii wg K. Obłója – planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobów i kompetencji, prostych reguł, realnych opcji *Szkoły strategii wg H. Mintzberga, *Szkoły strategii a modele procesów decyzyjnych w systemach społecznych racjonalny, ograniczonej racjonalności, polityczny i anarchiczny *Socjopolityczne podejście do strategii – strategia jako proces polityczny *Szkoły strategii a dyscypliny zajmujące się procesem strategicznym w systemach społecznych – planowanie strategiczne, zarządzanie strategiczne, myślenie strategiczne, polityka organizacji * Wieloparadygmatyczna interpretacja strategii *Strategie w perspektywie paradygmatu krytycznego i interpretatywnego
3. Polityczne modele procesu strategicznego
*Strategia jako rezultat procesu artykulacji interesów *Model elektoratu organizacji *Strategia a walka o władzę w organizacji – różne interpretacje istoty politycznego charakteru procesu strategicznego * Strategia jako rezultat wewnątrzorganizacyjnych gier i model koalicji H. Mintzberga *Interpretacja polityki organizacji Katza i Kahna * Iteracyjne modele procesu strategicznego: koncepcja M. Ghertmana, *Modele inkrementalne: model inkrementalizmu rozłącznego C. Lindbloma, inkrementalizm logiczny J. Quinna, inkrementalizm poznawczy G. Johnsona *Model zasobowy J. Bowera *Kompleksowy model Strategora *Reprodukcja i rewolucja strategiczna
4. Generalne typologie strategii
*Wielkie strategie i polistrategie *Strategie rozwoju: metamorfoza, transformacja, transgresja, regresja, likwidacja *Strategie proaktywne i reaktywne *Strategie konkurencji, drapieżnictwa, pasożytnictwa i antybiozy *Strategie wzrostu: specjalizacji, dywersyfikacji, integracji *Rodzaje dywersyfikacji i integracji *Strategie globalizacji * Strategie fuzji i akwizycji *Strategie relacyjne: protekcjonizmu, porozumienia, alianse, klub dostawców dla państwa, polityczno – technologiczna, polityczno – związkowa *Nisza bezpieczeństwa *Strategie konkurencji: kosztowe i cenowe, dyferencjacji i koncentracji, ofensywne, defensywne, neutralne *Strategie funkcjonalne *Alternatywne typologie strategii
5. Typologie i charakterystyka kluczowych strategii politycznych
*Strategie na poziomie globalnym: strategie w systemie – świecie w nawiązaniu do . Wallersteina, strategie systemów społeczno – ekonomicznych, strategie reformistyczne, ekspansjonistyczne i konwergencyjne *Strategie komunizmu *Strategie Zachodu (powstrzymywania) *Strategie nuklearne
*Strategie kapitału, państwa i społeczeństwa obywatelskiego wg Becka *Strategie kapitału: autarkii (uzurpacji, innowacji, glokalizacji, wyjścia z rynku, suwerenności ekonomicznej), strategie substytucji, monopolizacji (monopolu na ekonomiczną racjonalnośc, dyplomacji wewnątrzgospodarczej), dominacji prewencyjnej (strategie państw łajdackich, strategie neoliberalizacji państwa), *Strategie państwa: nieodzowności, niezastępowalności, unikania monopoli światowych, redukcji konkurencji między państwami, repolityzacji polityki, kosmopolityzacji państwa *Strategie społeczeństwa obywatelskiego: legitymizacyjne, dramatyzacji ryzyka, demokratyzacji, kosmopolityzacji *Strategie imperializmu *Strategie neokolonialne *Strategie szokowe *Polityczny wymiar strategii korporacji transnarodowych
*Strategie na poziomie międzypaństwowym i państwowym , strategie partyjne, strategie komunikacyjne i marketingowe w polityce
*Strategie polityczne a sprzeczności interesów wielkich grup społecznych
6. Wykorzystanie metod analizy strategicznej w badaniu strategii politycznych
*Metody pomiaru potęgi państw
*Strategiczna analiza otoczenia otoczenia i wewnętrznego potencjału systemu społecznego
*Modele otoczenia organizacji: makrootoczenie, otocznie bliższe i dalsze, otoczenie wewnętrzne, relacje miedzy organizacja a otoczeniem *Segmentacja otoczenia i analiza PEST, metody scenariuszowe *Analiza szans i zagrożeń *Analiza elektoratu systemu * Luka strategiczna *Symulacje Mapowanie i analiza interesariuszy
▪Analiza konkurencji
*Benchmarking * Wywiad, szpiegostwo i dywersja gospodarcza *Model pięciu sił konkurencji Portera *Ocena atrakcyjności sektora *Mapa grup strategicznych * Zastosowania teorii gier
▪Analiza potencjału strategicznego organizacji, mapowanie interesariuszy,
*Analiza zasobów i kompetencji *Analiza sił i słabości SWOT/TOWS *Łańcuch wartości *Bilans strategiczny * Analiza kluczowych czynników sukcesu *Metody portfelowe: BCG
7. Strategia a tożsamość
*Strategia a kultura *Tożsamość i zarządzanie tożsamością *Wizja *Misja : jako kategoria wiedzy refleksyjnej, odzwierciedlenie osobowości, podstawa komunikacji, synteza sposobu zachowania się i jako ideologia oraz doktryna polityczna*Funkcje misji
8. Analiza wybranych strategii politycznych – studia przypadków
|