Analiza i interpretacja danych ilościowych oraz jakościowych 2102-M-D2AIDJ-ADP
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
1/ C. Seale, Wykorzystanie komputera w analizie danych jakościowych, [w:] Prowadzenie badań jakościowych, D. Silverman (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 233-256. 2/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 1. Geneza i rozwój analizy danych ilościowych, s. 31-46, Rozdział 15. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, (podrozdział 15.1.3, 15.1.3.1), s. 257-262. 3/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 4. Techniczne podstawy pracy z PSPP, Rozdział 5. Struktura i organizacja zbioru danych w PSPP, s. 63-98. 4/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 7. Rekonfiguracja zbioru danych, s. 109-128. 5/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 8. Przekształcenia zmiennych w zbiorze danych (podrozdziały 8.1.-8.5.), s. 129-143. 6/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 8. Przekształcenia zmiennych w zbiorze danych (podrozdziały 8.5.1, 8.6., 8.7., 8.8.), s. 143-152. 7/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 9. Analiza częstości występowania zjawisk, Rozdział 10. Miary tendencji centralnej (pozycyjne), Rozdział 11. Miary rozrzutu (dyspersji) – podrozdziały 11.2.-11.4., s. 155-166, 167-182, 183-186. 8/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 14. Regresja liniowa - elementarna metoda predykcji statystycznej, s. 233-250. 9/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 13. Badanie zależności między zmiennymi – podrozdziały 13.1.1., 13.1.2., 13.2.2.1., s. 201-209, 213-215. 10/ G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, Rozdział 4. Kodowanie tematyczne i kategoryzacja, s. 79-106. 11/ M.B. Miles, A.M. Huberman, Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo „Transhumana”, Białystok 2000, podpunkty: D. Odmiany badań jakościowych, E. Natura badań jakościowych, s. 5-11. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna charakter analizy danych w nauce o polityce oraz jej relacje do technik i metod analizy rozwijanych w obrębie innych nauk społęcznych (K_W01). UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o polityce oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki (K_U02). Dzięki analizie danych potrafi dostrzegać na poziomie pogłębionym relacje między polityką a zjawiskami i procesami historycznymi, ekonomicznymi, społecznymi oraz kulturowymi (K_U03). Potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakreise analizy danych społecznych. Umiejętności analityczne pozwalają mu bardziej innowacyjnie wykonywać zadania w zróżnicowanych warunkach, z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy inowoczesnych technologi. (K_U05) Potrafi prezentować własne, oparte na danych analizy zjawisk politycznych w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej w Polsce i na świecie. Potrafi uzasadnić wnioski płynące z własnych analiz oraz konfrontować je z poglądami innych studentów i różnych autorów (K_U06) KOMPETENCJE jest przygotowany do reprezentowania w różnoraki sposób zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, ekonomiczne i prawne aspekty podejmowanych inicjatyw. Może sporządzać analizy na zamówienie instytycji publicznych, partii politycznych, organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów życia społecznego (K_K03). EFEKTY SPECJALIZACYJNE: Zna charakter nauk o polityce, w tym w szczególności w obszarze badawczym dotyczącym analiz ilościowych i jakościowych (S3_W01). Potrafi przygotowywać, realizować i prezentować wyniki badań naukowych z wykorzystaniem danych ilościowych i jakościowych (S3_U01) Potrafi w sposób innowacyjny wykonywać zadania z zakresu analizy i doradztwa politycznego, w tym posługiwać się nowoczesnymi technologiami służącymi do analizy danych (S3_U02). Potrafi w sposób pogłębiony i poszerzony wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o polityce oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizowania i interpretowania danych spoełecznych (S3_U03). Jest gotów do prowadzenia działań w sferze analizy i doradztwa politycznego, wykorzystując przy tym nowoczesne techniki analizy danych jakościowych i ilościowych (S3_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność na zajęciach - Przygotowanie dwóch analiz (ilościowej i jakościowej) wraz z interpretacjami oraz do każdej z nich infografikami, według wzorów przedstawionych przez prowadzącego lub przygotowanie jednego referatu oraz jednego projektu dotyczącego analizy ilościowej - Obecności: nie większa niż dwie nieobecności (usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione) |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do analizy danych ilościowych i jakościowych: - Ilościowa analiza danych – geneza statystyki jako dyscypliny naukowej. Subdyscypliny statystyki (statystyka opisowa, statystyka indukcyjna). Analiza danych ilościowych w politologii – zakres zastosowań. Jakościowa analiza danych – geneza. Metody badań społecznych – przegląd, repetytorium. - Instalacja, konfiguracja i podstawy pracy z programem SPSS/PSPP. Zmienne i jednostki analizy, poziomy pomiaru zmiennych, rekodowanie wartości zmiennych, wybrane miary tendencji centralnej i dyspersji. Tabele jedno- i wielozmiennowe. Oprogramowanie do analiz ilościowych i jakościowych – handout. Przydatne źródła danych ilościowych i jakościowych. 2. Analiza i interpretacja danych ilościowych - Regresja liniowa jako elementarna metoda prognozowania. Rys historyczny analizy regresji. Teoretyczne podstawy analizy regresji. Analiza regresji liniowej (klasycznej) w programie PSPP/SPSS. Obliczanie i analiza regresji liniowej. Regresja wielozmiennowa (wieloraka). - Wprowadzenie do badania współzmienności. Wybrane miary zależności dla zmiennych ilorazowych i interwałowych. Współczynnik korelacji R Pearsona. Stosunek korelacyjny eta (η). - Wybrane miary zależności dla zmiennych jakościowych. Test zgodności chi-kwadrat (χ²) Pearsona. Współczynnik V Craméra. - Test t-Studenta dla dwóch prób zależnych. Studium przypadku zastosowania testów U Manna-Whitney’a i Kruskala-Wallisa w badaniu różnic między grupami. - Problem błędów poznawczych. Maksymalny standardowy błąd oszacowania i wielkość efektu. 3. Analiza i interpretacja danych jakościowych - Analiza treści. Analiza lingwistyczna. Podstawowe twierdzenia teorii ugruntowanej. Przygotowanie danych jakościowych do analizy. Podstawy kodowania danych jakościowych. Przegląd oprogramowania do analizy danych jakościowych. Studium przypadku I: Omówienie technik analizy i interpretacji pisania o przemocy politycznej w podręcznikach historii okresu Polski Ludowej i III Rzeczypospolitej. Analiza przypadku polityki okupacyjnej Niemiec wobec Polaków podczas II wojny światowej – Studium przypadku II: Interpretacje przemocy politycznej w podręcznikach historii. Analiza fragmentów opisujących zabójstwo polityczne Prezydenta Gabriela Narutowicza i zamach majowy. - Porównawcza analiza jakościowa (kodowanie ręczne i kategoryzacja) wybranych tekstów. Analizy z użyciem Clarin (https://clarin-pl.eu/index.php/en/home/) lub Atlas.ti - Schematy raportów analitycznych. Standardy oceny danych. Word of Estimative Probability Shermana Kenta. Wymagane informacje metodologiczne. Datavis/dataviz (wizualizacja danych, data visualisation) versus infografika. Infografika w Canva (https://www.canva.com/pl_pl/). Wizualizacja danych z RawGraphs (https://rawgraphs.io/).Właściwy dobór zestawów kolorystycznych. System doboru kolorów D.M. Kesslera (Color Wheel) Narzędzia: http://paletton.com; https://coolors.co/; https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/. Praktyczne ćwiczenia. - Praktyka analizy i interpretacji wybranych zbiorów danych. Część zajęć. Ma charakter repetytorium. Realizowana na wyraźne życzenie Uczestników zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
- Wprowadzenie do zagadnień związanych z analizą danych w formie wykładu/konwersatorium - Praca z programami PSPP/SPSS. Weft QDA/Open Code: Na zajęciach studenci pracują ze wskazanymi przez prowadzącego programami, wykonując wskazywane im ćwiczenia. W trakcie ich wykonywania kolejne podejmowane czynności są omawiane. - Samodzielne ćwiczenia studentów z programami PSPP/SPSS. Weft QDA/Open Code, weryfikowane przez grupowe rozwiązywanie ćwiczeń. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala P21 Sala komputerowa |
Daniel Mider | 14/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Gmach Audytoryjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.