Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja publiczna 2102-L-D2ADPU
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 120
Zaliczenie: Egzamin
Tryb prowadzenia: w sali
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Administracja publiczna. Zarys wykładu, pod red. A. Pawłowska, K. Radzik-Maruszak, J. Itrich-Drabarek, Warszawa 2023.

2. Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian pod red. A Ferensa i Iwony Macek, Wrocław 2002.

3. Administracja publiczna, pod red. J. Hausnera, Warszawa 2005.

4. Administracja publiczna w procesie dostosowania państwa do UE, pod red. T. Mołdawy, K. A. Wojtaszczyka, M. Małeckiego, Warszawa 2003.

5. R. Balicki, B. Banaszak, A. Błaś, Ustrój administracji publicznej. Warszawa 2000.

6. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski: Administracja publiczna, Kolonia Limited 2003.

Literatura dodatkowa

1. J. Borkowski, Jednostka a administracja publiczna po reformie ustrojowej. Warszawa 2001.

2. H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2004.

3. J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.

4. Z. Leoński, Nauka administracji, Wyd. 4, Warszawa 2002.

5. G. Rydlewski, Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2006.

6. W. Wytrążek, Sprawność działania administracji publicznej w Polsce w warunkach decentralizacji, Lublin 2006.

7. E. Zieliński, Administracja rządowa w Polsce, Warszawa 2001.

8. E. Zieliński, Samorząd terytorialny w Polsce, Warszawa 2004.

9.J. Szreniawski: Europejski Kodeks Dobrej Administracji a zasady ogólne Kodeksu Postępowania Administracyjnego, w: Profesjonalizm w administracji publicznej, Białystok 2004, ss. 86-95.

10. J. Itrich-Drabarek, Encyklopedia administracji publicznej, Warszawa 2018.

11. J.Itrich-Drabarek, Jakość i przejrzystość administracji a prawo dostępu obywateli do informacji, "Prace i materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH"

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie istotę oraz misję administracji publicznej (K_W01)

Absolwent zna strukturę administracji publicznej w Polsce i rozumie zjawiska związane z jej funkcjonowaniem. Wykazuje umiejętność zidentyfikowania podstawowych modeli i kierunków zmian w administracji publicznej (K_W04).

UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować zagadnienia aksjologiczne, normatywne, organizacyjne, proceduralne i kadrowe dotyczące systemu administracji w Polsce. Dostrzega prawidłowości i zależności w procesach realizowanych przed podmioty składające się na system administracji w Polsce (K_U01).

KOMPETENCJE

Po zakończeniu zajęć student jest gotów do profesjonalnego kontaktu z podmiotami administracji publicznej oraz ma podstawowe przygotowanie do pracy w strukturach administracji publicznej (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu.

Dwie nieobecności są dopuszczalne w trakcie semestru

Zakres tematów:

Zajęcia 1: Podstawowe pojęcia z zakresu administracji publicznej

1.Pojęcie administracji publicznej.

2.Podział administracji publicznej.

3.Decentralizacja a dekoncentracja administracji publicznej.

4.Polityka a administracja

5.Administracja a grupy nacisku.

6.Administracja a partie polityczne.

Zajęcia 2 Rodzaje i modele administracji.

1. Rodowód i rodzaje administracji: administracja państwowa, rządowa

i samorządowa.

2. Modele administracji.

3. Cechy administracji publicznej.

4. Przesłanki sprawnej administracji.

Zajęcia 3: Zasady organizacji i działania administracji publicznej

1. Charakter działań administracji publicznej.

2. Zasady działania administracji publicznej.

3. Język administracji.

Zajęcia 4. Proces decyzyjny w administracji publicznej.

1. Decyzja jako racjonalne działanie administracji publicznej.

2. Typy i modele decyzji.

3. System celów i środków w procesie decyzyjnym.

Zajęcia 5: Procedury działania administracji publicznej

1. Akty administracyjne.

2. Decyzje i postanowienia.

3. Działania władcze i niewładcze.

Zajęcia 6: Good governance i modernizacja administracji publicznej

1. Pojęcie i istota dobrego rządzenia.

2. Zasady dobrego administrowania.

3. Prawo do dobrej administracji.

4. Kierunki modernizacji administracji publicznej

Zajęcia 7: Podział terytorialny państwa.

1. Pojęcie i rodzaje podziału terytorialnego.

2. Kształtowanie podziału terytorialnego.

3. Czynniki kształtujące podział terytorialny.

4. Podział zasadniczy.

5. Podział pomocniczy.

6. Podział specjalny.

Zajęcia 8: Kontrola w administracji publicznej

1. Pojęcie kontroli administracji publicznej.

2. Zadania kontroli.

3. Rodzaje i cechy kontroli.

4. Kontrola wewnątrzadministracyjna.

5. Kontrola zewnątdrzadministracyjna.

Zajęcia 9: Nadzór w administracji publicznej

1. Pojęcie nadzoru administracji publicznej.

2. Zadania nadzoru.

3. Rodzaje i cechy nadzoru.

Zajęcia 10: Kadry w administracji publicznej

1. Pracownicy administracji rządowej.

2. Pracownicy samorządu terytorialnego.

Zajęcia 11 Administracja rządowa w województwie

1. Wojewoda i jego pozycja ustrojowa.

2. Wojewódzka administracja zespolona.

3. Terenowe organy administracji niezespolonej.

Zajęcia 12 Patologie administracji publicznej

1. Pojęcie patologii.

2. Zachowania patologiczne w administracji.

3. Kapitał społeczny a zaufanie publiczne.

4. Patologia w administracji a zaufanie publiczne.

5. Upartyjnienie, konflikt interesów, mobbing, letaprywacja i in..

Zajęcia 13 Elektroniczna administracja publiczna

1. Pojęcie i istota społeczeństwa informacyjnego

2. Uwarunkowane prawne cyfryzacji administracji publicznej

3. Strategia lizbońska,

4. Pojęcie i modele e-administracji.

Zajęcia 14 Administracja a obywatel

1. Pozycja obywatela jako kreatora i odbiorcy przemian organizacyjnych i funkcjonalnych.

2. Administracja publiczna jako organizacja inteligentna.

3. Prawo obywatela do dobrej administracji.

4. Prawo obywatela do informacji publicznej.

Metody dydaktyczne:

Metoda poznawcza: prezentacja multimedialna, wykład.

Metody aktywizujące studentów: studia przypadków.

Samodzielna praca studentów podczas zajęć synchronicznych: lektura tekstu, wykonanie zadań, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat.

Nauczanie spiralne, czyli nawiązywanie do poprzednich treści.

Debriefing.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3, sala 2
Marta Balcerek-Kosiarz 21/25 szczegóły
2 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, Gmach Audytoryjny, sala 222
Grzegorz Rydlewski 25/25 szczegóły
3 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3, sala 2
Marta Balcerek-Kosiarz 29/25 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)