Literatura: |
Literatura:
• Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015;
• Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014;
• Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014;
• Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;
• Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014;
• Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013;
• Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014;
• Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014;
• Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019;
• Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014;
• Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014.
Legislacja i dokumenty:
• Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended;
• Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414;
• Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012
• Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012;
• The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483;
Strony internetowe:
•http://europa.eu/eu-life/index_en.htm
•http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business
•http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student:
a) posiada wiedzę na temat struktury i warunków do wdrażania polityki, wyszczególnionych w państwach europejskich i Unii Europejskiej (K_W16), ma wiedzę o aspekty ekonomiczne i społeczne integracji państw członkowskich UE oraz wpływu unijnych polityk gospodarczych i społecznych państwa członkowskie, w tym różnych form przedsiębiorczości (K_W19), zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i normy prawne i etyczne mające zastosowanie do gospodarki, kultury i nauki europejskiej (K_W21), zna metod, narzędzi i technik pozyskiwania danych o Unii Europejskiej i procesów zachodzących w nim (K_W22);
b) w stanie wyszukiwać, analizować, oceniać i wybrać dla i korzystać z informacji na temat Unii Europejskiej oraz Europy przy użyciu różnych źródeł, metod i narzędzi badawczych (K_U03), zdolnych do analizy struktur i instytucji, w szczególności politycznych, gospodarczych, krajowym, ponadnarodowym i UE w połączeniu z ich krajowym i międzynarodowym środowisku (K_U07);
c) uczestniczy w inicjatywach i projektach obywatelskich pod uwagę ich wpływ na społeczno - politycznej i gospodarczej (K_K06), kreatywności i przedsiębiorczości w poszukiwanie i tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój intelektualny (K_K08).
|
Zakres tematów: |
1. Środowisko biznesowe (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej).
2. Rodzaj przedsiębiorstw w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo itp.).
3. Procedura tworzenia przedsiębiorstw biznesowych (zakładanie działalności gospodarczej), analiza porównawcza zakładania przedsiębiorstw, organy uprawnione do zakładania przedsiębiorstw, rejestracja przedsiębiorstw - niezbędne dokumenty i procedura rejestracji.
4. Zarządzanie przedsiębiorstwem (zarządzanie projektami w firmie, systemy zarządzania i procesy biznesowe, efektywne działanie komponentów, zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie).
5. Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowanie, marketing bezpośredni, zarządzanie sprzedażą, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes).
6. Finanse w firmie (uzyskanie kredytu dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowość w firmie, płynność finansowa itd.).
7. Negocjacje w biznesie (egzekwowanie umów, handel transgraniczny, rozwiązywanie niewypłacalności, lobbing w biznesie).
|