Szczegółowe zagadnienia tematyczne wykładu obejmują:
1. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle dynamicznych zmian cywilizacyjnych i społecznych;
- przedmiot badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- podejście pryncypialno-dedukcyjne a dynamiczno-indukcyjne
- relacja teoria a praktyka edukacyjna
- pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w ujęciu historycznym
2. Rozwój dziecka we wczesnym dzieciństwie w świetle współczesnych koncepcji psychologicznych;
3.Rola nauczyciela wczesnej edukacji. Od porozumiewania się do kształcenia. Progi edukacyjne przedszkole-szkoła i w szkole podstawowej. Doświadczenia polskie i międzynarodowe;
-zadania nauczyciela wczesnej edukacji: rozwijanie kompetencji, poczucia kompetencji, stymulowanie aktywności, rozwijanie poczucia własnej wartości.
- indywidualne teorie nauczycieli (ideologie) a praktyka edukacyjna
- modele bycia nauczycielem
- specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji
4.Nierówności społeczne w polskim systemie edukacyjnym: dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych;
5. Proces przedszkolnej i szkolnej socjalizacji
- socjalizacja w teoriach socjologicznych (teorie funkcjonalno-strukturalne, teoria konfliktów, podejście interpretatywne)
- socjalizacja w teoriach psychologicznych (behawioryzm, teorie humanistyczne, podejście poznawcze)
6. Warunki rozwoju myślenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
- bariery rozwoju myślenia
- rola nauczyciela w rozwijaniu myślenia dzieci
7. Tutoring rówieśniczy w edukacji elementarnej i jego znaczenie w procesie uczenia się.
- rodzaje tutoringu (partner wie” więcej lub” wie inaczej”)
- znaczenie tutoringu rówieśniczego w rozwoju poznawczym dzieci
8. Reformy wczesnej edukacji w latach 1999-2017: podstawy programowe, podręczniki; obraz świata w szkolnych podręcznikach; płeć kulturowa a szkolne podręczniki
9. Umiejętności językowe i matematyczne dzieci kończących I etap edukacji w świetle badań.
10. Poznawanie uczniów, motywowanie do uczenia się i ocenianie ich szkolnych osiągnięć
- diagnoza i jej znaczenie dla edukacji
- motywacja do uczenia się i jej uwarunkowania
- pojęcie i funkcje oceniania
- ocenianie kształtujące (formatywne) a ocenianie sumatywne
- ocenianie opisowe we wczesnej edukacji: szanse i ograniczenia.
|