Literatura: |
• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012
• Emisja głosu nauczyciela. Red. M. Przybysz- Piwko, CODN, Warszawa 2006
• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.
• Kamińska B., Standard postępowania logopedycznego w logopedii artystycznej, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2015
• Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.
• Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000
• Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016
Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.
• Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016
• Łastik A., Poznaj swój głos. Studio Emka, Warszawa 2002.
• Mirecka U., Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, UMCS, Lublin 2018
• Mitrinowicz – Modrzejewska A. Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy. PZWL, Warszawa 1963
• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, 2011.
• Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003
• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007
• Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016
• Wysocka M., Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015
• Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004
|
Zakres tematów: |
1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.
2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.
3. Rozpoznawanie nieprawidłowości zachodzących podczas procesu tworzenia głosu.
4. Ćwiczeń relaksacyjne przygotowujące ciało do pracy głosem.
5. Usprawnianie grup mięśni istotnych z punktu widzenia emisji głosu.
6. Korekta postawy.
7. Ćwiczenia otwierające obszary tworzenia głosu:
• rozluźnianie żuchwy
• otwieranie gardła
• kontrola górnej części klatki piersiowej
8. Ćwiczenia oddechowe.
• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.
• wydłużanie fazy wydechowej.
• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.
• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji
9. Ustalanie średnicy dźwięku.
10. Wypracowanie miękkiego ataku dźwięku.
11. Poszukiwanie rezonansu w ciele.
• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.
• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).
12. Wzbogacanie plastyczności głosu: umiejętność panowania nad tempem, wysokością, dynamiką, rytmem i intonacją.
13. Etapy i metody pracy nad głosem.
14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy zawodowej oraz podczas wystąpień publicznych.
15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy zawodowej.
|